تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

بازار جهانی اونس طلا در واکنش به انتشار اخبار یونان و چین همچنان در روند ریسک گریزی قرار دارد و تمایلات خرید اونس طلا افزایش یافته و قیمت به بالاترین سطح ۷ هفته گذشته صعود کرده است.

تمرکز بازار همچنان بر افزایش قیمت است که اکنون قیمت را تا سطح مقاومت ۱۲۳۸ رسانده است. سقوط شدید بازار سهام یونان و چین همچنان بر وضعیت بازار طلا تاثیرگذار است که در نتیجه آن، تقاضا برای خرید اونس طلا به عنوان دارایی مطمئن افزایش یافته است.

فعلا در کوتاه مدت تحولات قیمت به نفع خریداران ادامه دارد و از سوی دیگر سخنان چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (لکهارت و ویلیامز) که گفته بودند میزان نرخ بهره آمریکا را همچنان برای مدت طولانی در سطوح پایین نگاه خواهند داشت نیز به تقویت اونس طلا کمک کرده است و زمزمه های تثبیت نرخ بهره بانکی آمریکا در سطوح پایین “برای مدت زمان قابل توجه” فعلا خریدران دلار را مایوس ساخته بود.

براساس سخنان لکهارت (ریس بانک فدرال آتلانتا) و ویلیامیز (ریس بانک فدرال سانفرانسیکو) هنوز هم سیاست پولی ما در راستای تثبیت نرخ بهره  بانکی در سطوح پایین برای مدت طولانی است.

این سخنان در کنار سقوط شدید بازارهای سهام یونان و چین به آغاز حرکت تند و متداوم افزایش اونس طلا کمک کرد و انتظار می رود تا هفته آینده که اعضای کمیته FOMC در بانک فدرال رزرو آمریکا، تصمیم خود در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا را اعلام می کنند، اونس طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ با افزایش روبرو شود.

برای اینکه قیمت اونس طلا شانس بیشتری برای افزایش به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ داشته باشد باید ترس بازارهای مالی از سقوط سهام در بازار چین و یونان همچنین نگرانی ها از بحران بدهی اروپا و نوسانات بازار ارز بیشتر شود تا احتمال صعود بیشتر قیمت به بالای سطح ۱۲۳۸ بوجود آید.

در خبری دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) که بزرگترین دادوستد صندوق طلا در جهان می باشد از ۷۱۹٫۱۲ تن به ۷۲۱٫۸۱ تن افزایش یافت و همین یک موتور محرک کافی است تا روند حرکت بازار نیز تحت شعاع قرار گیرد و خریداران اونس طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

همچنین در بازار فیزیکی، طبق گزارش ضرابخانه آمریکا ، تقاضای فیزیکی سرمایه گذاران آمریکایی برای خرید سکه و شمش برای دومین سال متوالی به رکورد جدیدی افزایش یافت.

انتظار داریم، روند حرکت افزایشی اونس طلا باز هم ادامه یابد. فعلاً امروز نیز باید منتظر بمانیم تا ببینیم قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ می شود یا خیر. شاید شوک بعدی قیمت اونس طلا تا اعلام خبر مهم نرخ بهره بانک مرکزی در روز چهارشنبه هفته آینده به تعویق بیافتد.

بنابراین ، در حال حاضر قیمت اونس طلا با سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۴۳ به ۱۱۳۱) مواجه است و اگر قیمت به بالای این سطح صعود کند، می توان انتظار تقویت بیشتر تا نرخهای ۱۲۴۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ۱۲۵۴ و ۱۲۶۲ را داشت. برای امروز سطوح حمایت نیز به ترتیب در منطقه نزدیکی ۱۲۲۳ و ۱۲۲۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا