تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای جفت ارز یورو – دلار در معاملات امروز آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته موضوع اعطای وام توسط بانک مرکزی اروپا به بانک های واجد شرایط اروپائی بود.

این عملیات با نام اختصاری LTRO و به معنای اعطای وام های بلند مدت با بهره کم از سوی بانک مرکزی اروپا به عنوان long term refinancing operations و با هدف کاهش فشار بر روی بانکهای بدهکار اروپائی و همچنین کم کردن نرخ بهره اوراق قرضه دولتی کشورهای بدهکار مانند یونان ، پرتقال ، اسپانیا و غیره و نهایتآ جلوگیری از عمیق تر شدن کمبود نقدینگی در نظام مالی و بانکی در دستور کار بانک مرکزی اروپا قرار گرفته است.

امروز دور دوم آن ارائه شد که حجم این عملیات به ۱۲۹٫۸۴ میلیارد یورو رسید که تقریبا در حد پیش بینی ها اما کمی پایین تر از آن رقم مورد انتظار یعنی ۱۳۰ میلیارد یورو بود.

چنانچه رقم نهایی این حراج پولی بسیار پایین تر اعلام می شد، بانک مرکزی اروپا را ناگزیر می کرد تا در اوایل سال آینده به ادامه سیاستهای انبساطی و مهمتر از همه خرید اوراق قرضه دولتی بپردازد که البته همین رقم نیز همچنان دست بانک مرکزی اروپا را برای گسترش سیاست های انبساطی کمّی (QE) در سه ماهه اول سال آینده باز نگه خواهد داشت.

در واکنش به این خبر هر چند ارزش یورو در مقابل دلار به سطح ۱٫۲۴۱۳ کاهش یافت اما موفق به شکست سطح حمایت ۱٫۲۴۰۰ نشد و دوباره به بالای سطح ۱٫۲۴۵۰ افزایش یافت و در تحلیل قبلی از وضعیت یورو پیش بینی برگشت بازار از عدد نزدیکی ۱٫۲۵۰۰ نیز شده بود که این امر نیز امروز به واقعیت پیوست.

برای امروز مهم ترین مقاومت های پیش رو یورو را می توان منطقه ۱٫۲۴۸۰ تا ۱٫۲۵۰۰ دانست و در صورتیکه سطح مقاومت ۱٫۲۵۰۰ با قدرت شکسته احتمال اصلاح یورو به سطح ۱٫۲۵۵۰ و ۱٫۲۵۹۷ (اطراف کف ابر ایچیموکوی روزانه) تقویت می شود که در نمودار اول مشخص است و باید توجه داشت که اصلاح قیمت به نزدیکی سطح ۱٫۲۶ می تواند برای کسانیکه در میان مدت کار می کنند فرصتهایی را برای ورود مجدد فروش یورو با تارگت های ۱٫۲۲۵۰ و ۱٫۲۰۴۲ فراهم آورد.

برای امروز نیز در صورتیکه قیمت یورو به زیر سطح ۱٫۲۴۰۰ برود ، مجدد فروشندگان وارد بازار خواهند شد، امروز با اعلام شاخص خرده فروشی و تعداد مدعیان بیمه بیکاری آمریکا احتمالا وضعیت شفاف تری برای یورو خواهیم داشت.

در نمودار دوم تغییرات قیمت زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن مشاهده می شود و کاملا مشخص است که در حرکت نزولی، سطح حمایت اولیه بر روی نرخهای ۱۱۷٫۵۰ ، ۱۱۷٫۴۰ ، ۱۱۷٫۳۵ و ۱۱۷٫۲۰ قرار دارد و پایین تر از آن، سطوح حمایت بر روی نرخهای ۱۱۷٫۱۰ و ۱۱۷٫۰۰ قرار دارد.

در صورتیکه امروز و فردا قیمت زوج ارز دلار – ین ژاپن پایین سطح ۱۱۷٫۸۶ (خط کیجون سن) بسته شود زمینه را برای کاهش به سوی سطح ۱۱۷٫۱۰ فراهم می آورد. سفارشات فروش امروز نیز در سطوح ۱۱۸٫۸۰ ، ۱۱۹٫۰۰ ، ۱۱۹٫۱۰ و ۱۱۹٫۴۰ (خط تنکان سن) قرار دارند.

در سایر تحولات، موج جدیدی از ریسک گریزی موجب تضعیف قیمت یورو و تقویت ین ژاپن تا سطح ۱۴۶٫۴۰ گردید هرچند که در ادامه قیمت زوج ارز یورو – ین ژاپن به بالای محدوده ۱۴۷٫۵۰ بازگشته است.

در حال حاضر، انتظار می رود قیمت زوج ارز یورو – ین ژاپن در روندی خنثی قرار گیرد و اکنون برای امروز در محدوده نرخهای ۱۴۷٫۷۰ ، ۱۴۷٫۸۰ ، ۱۴۷٫۹۰ ، ۱۴۸٫۰۰ ، ۱۴۸٫۱۰ و ۱۴۸٫۱۵ فرصتهای جدیدی برای فروش بوجود آمده و با سقوط بیشتر قیمت به نرخهای پایین یعنی سطوح ۱۴۶٫۵۰ ، ۱۴۶٫۴۰ ، ۱۴۶٫۳۵ ، ۱۴۶٫۳۰ ، ۱۴۶٫۱۰ و ۱۴۶٫۰۰، فرصتهای خرید بهتری ایجاد می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن