تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

فشارهای نزولی بر اونس طلا که از شب گذشته و در پی انتشار گزارش آمار خرده فروشی آمریکا آغاز شد، نتوانست قیمت را به زیر سطح حمایت ۱۲۱۵ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۴۱ به ۱۲۳۸) برساند و هم اکنون قیمت بین سطوح ۱۲۱۵ و ۱۲۳۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) قرار گرفته است.

درصورت رد شدن از این سطح ۱۲۳۴ و مهمتر از همه سطح مقاومت ۱۲۳۸ می توان مقاومت بعدی را در قیمت های ۱۲۵۵ و ۱۲۶۷ ( اطراف خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ) نام برد. هر چند دیروز شاهد کاهش قیمت اونس طلا بودیم اما همچنان اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون بیشترین رشد هفتگی خود را از ماه ژوئن تا کنون تجربه کرده است که عمده دلیل آن تقاضا برای دارایی های امن (safe haven) می باشد.

با این حال در این میان تحولات بازار نفت را نیز باید دنبال کرد زیرا سقوط شدید نفت می تواند تقاضای خرید طلا به عنوان کالای کم ریسک و ضد تورمی را کاهش دهد و قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز بدلیل عرضه فراوان و چشم انداز نزولی آن به زیر ۵۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد که پایین ترین میزان در طی ۵٫۵ ساله گذشته محسوب می شود.

دیروز آمار خرده فروشی آمریکا بسیار قویتر از حد انتظار اعلام شد و تقریبا در تمامی بخشها من جمله خرید لباس ، سوخت ، اسباب و اساس منزل ، مصالح ساختمانی و …. فروش بالا آمده بود که نشانه مثبتی برای اقتصاد آمریکا تلقی می شود.

همانطور که می دانیم اقتصاد آمریکا اقتصادی است آزاد و وابسته به خرجکرد مصرف کنندگان و نگاه بازار به تمامی شاخصها به این دلیل است که به دنبال جواب به این پرسش می گردند که آیا خانوار های امریکایی همچنان قدرت خرید دارند؟ با توجه به آمار دیروز به نظر می رسد که این قدرت در حال افزایش است.

در هر صورت به نظر می رسد لااقل تا پیش از جلسه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا اونس طلا نتواند از مرز ۱۲۳۸ یا ۱۲۰۰ بگذرد و برای این مهم به شواهد و مدارک قوی تری از بیانیه بانک مرکزی آمریکا نیاز داریم. برای امروز از اقتصاد آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص بهای کالاهای تولیدی و ساعت ۱۸:۲۵ به وقت تهران شاخص تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا اعلام می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال اگر در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۲۱۵ با قدرت شکسته شود و یکی دو ساعت پایین آن تثبیت شود، باتوجه به آنکه شاخص دلار آمریکا دوباره رو به افزایش است، فضای مناسبی برای کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۲۱۰ و ۱۲۰۸ و ۱۲۰۵ الی ۱۲۰۰ فراهم خواهد شد.

این در حالی است که در حرکت صعودی نیز سطح ۱۲۳۴ که اولین سطح مقاومت حرکت فعلی قیمت محسوب می شود اگر این سطح شکسته شود و قیمت به بالای سطح ۱۲۳۸ برسد، با توجه به آنکه موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر برای سومین روز متوالی افزایش یافته است، انتظار صعود قیمت جهانی اونس طلا تا سطوح ۱۲۴۷ ، ۱۲۵۵ و ۱۲۶۲ الی ۱۲۶۷ را می توان داشت.

بنابراین فعلا قیمت در روندی نامطمئن و خنثی به حرکت خود ادامه می دهد بطوریکه با انتشار اخبار مختلف، نوسانات قیمت آغاز می شود و پس از مدتی از تب و تاب باز می ایستد. از این رو، می توان با کاهش قیمت به زیر نرخ ۱۲۱۵ اقدام به فروش و در نرخهای بالای ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ اقدام به خرید نمود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا