تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

بازار نفت در واکنش به انتشار اخبار عربستان و سقوط سهام همچنان در روند ریسک گریزی قرار دارد، تمایلات فروش نفت افزایش یافته و قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین ترین سطح خود در ۵٫۵ ساله گذشته سقوط کرده است. گزارشهای تحلیلی پیشین ما همچنان مورد توجه است و همانطور که گفتیم روند کاهشی نفت خام سبک آمریکا کماکان و با سرعت زیاد ادامه دارد و دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد.

موضوعاتی از جمله نگرانی بازار از کاهش تقاضای جهانی، حفظ سطح تولیدات نفت توسط سازمان اوپک و عرضه زیاد نفت و اخیرا نیز انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت عربستان هنوز برنامه ی برای کاهش سطح تولیدات خود ندارد، همه و همه نشان می دهند که نفت در همین مسیر نزولی باقی خواهد ماند.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است شکسته شدن سطح حمایت ۶۰٫۳۰ دلار/بشکه اکنون هدفهای نزولی ۵۷٫۹۰ و ۵۶٫۸۰ الی ۵۵٫۵۰  را نمایان ساخته است که در نمودار پایین در موج نزولی ۳ قابل مشاهده می باشد.

بدین ترتیب از آنجاییکه همه بر ادامه حرکت نزولی نفت متفق القول هستند، می بایست در انتظار ادامه سیر نزولی نیز باشیم مخصوصا اینکه قیمت هم اکنون به پایین سطح ۵۹ رسیده است.

اندیکاتورهای تکنیکال نیز همگی سیگنال فروش صادر کرده اند و نفت خام سبک آمریکا به پایین ترین نرخهای خود در ۵٫۵ ساله گذشته سقوط کرده است و قبلا نیز عرض کردم که بانکهای بزرگ جهان از جمله مورگان استنلی ، بی ان پی پریبا (BNP Pariba)، گلدمن ساکس ، بارکلی و اخیرا نیز بانک آمریکایی BoA نیز پیش بینی خود را از قیمت نفت به شدت کاهش داده اند.

در هر حال همچنان نگرانی ها در رابطه با کاهش تقاضای جهانی ادامه دارد ، بنابراین عرضه مازاد بر تقاضا در بازار عاملی است که دلیل اصلی سقوط قیمت نفت می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند نزولی تا سطوح پایین تر یعنی نرخهای ۵۷٫۹۰ ، ۵۶٫۸۰ و ۵۵٫۵۰  باشد.

بنابراین در روزها و هفته های آینده انتظار نفت ۵۵٫۵۰ تا ۵۳٫۶۹ دلاری امر چندان غیر معقولی نیست که این سطح آخری همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی قرار دارد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است در دو ماه گذشته نفت خام سبک آمریکا از سطح ۹۴٫۹۰ به زیر سطح ۶۰ دلار/بشکه سقوط کرده است که این موج سهمگینی است و این مسئله در نوع خود مثال زدنی است و این نشان می دهد که به زودی دور جدیدی از سقوط قیمت نفت خام سبک آمریکا آغاز خواهد شد و این احتمال را بوجود می آورد که قیمت در اواخر سال جاری به نرخ های پایین ۵۵٫۵۰ و حتی ۵۳٫۶۹ دلار/بشکه برسد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال نیز همچنان بر گزارشهای تحلیلی خود پایبند هستیم و در چارت پایین می بینیم که حرکت شدید کاهشی قیمت با شکسته شدن سطح ۶۳٫۱۸ دلار/بشکه شدت گرفته است و قیمت به سرعت به پایین ترین نرخهای ۵٫۵ ساله گذشته در حال سقوط است.

براساس آنچه که در این چند روز گذشته گفتیم ، بطور مشخص تا زمانیکه تاییدی برای حرکت صعودی دیده نشود، نمی توان در انتظار ادامه حرکت صعودی بود و با پیش‌بینی ادامه عرضه بیش از حد نفت تا سال آینده همچنان ترجیح می دهیم در مسیر نزولی حرکت کنیم.

پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت نفت برنت در پایین این سطح حمایت تثبیت شده است، فروشندگان وارد بازار شوند و با توجه به اینکه سطح حمایت ۶۳٫۱۸ با قدرت شکسته شده است، از این رو می توان انتظار حرکت کاهشی قیمت تا سطح ۶۰ را داشت که در نمودار زیر مشخص است و انتظار می رود در سطوح بالا، بار دیگر فروشندگان وارد بازار شوند.

شاید بتوان گفت که اکنون هدف ۵۴٫۲۱  که سطح فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی است در موج نزولی C دست یافتنی است و تا سقوط قیمت به این سطح ، قیمت نفت برنت دریای شمال تنها چند قدم فاصله دارد که در چارت پایین مشاهده می کنید.

در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی نفت برنت را پیش بینی می کنیم. این موضوع می تواند روند کاهشی نفت برنت را بیشتر به سمت پایین هدایت کند. این تحولات برای فروشندگان نفت برنت خوشبینانه به نظر می رسد.

و از این رو ترجیح می دهیم در نرخهای بالا اقدام به فروش کنیم و استاپ های فروش را در بالای سطح مقاومت اصلی قرار داده در انتظار کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال در موج نزولی C تا سطوح ۶۰  و حتی ۵۴٫۲۱ دلار/بشکه باشیم و این سطح آخر همانطور که در چارت پایین می بینیم بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند.

در مجموع انتظار می رود اخبار و تحولات اخیر به تضعیف نفت برنت دریای شمال بیانجامد و با توجه به تشکیل الگوی کاهشی، انتظار داریم، چشم انداز نفت برنت دریای شمال همچنان منفی و کاهشی باقی بماند و فروشندگان کنترل را به دست گرفته اند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت