تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دیروز پس از گزارش قوی آمار خرده فروشی آمریکا در زوج ارز یورو – دلار با شکسته شدن سطح ۱٫۲۴۰۰ به سقوط قیمت تا نرخ ۱٫۲۳۶۸ انجامید و در ادامه با کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا، قیمت یورو بار دیگر به بالای سطح ۱٫۲۴۵۰ بازگشت.

عدم پایداری قیمت در بالای سطح مقاومت اصلی ۱٫۲۵۰۰ می تواند به سقوط مجدد قیمت بیانجامد هرچند که نوسان نماهای روزانه، وضعیت قیمت را در روندی خنثی بین منطقه ۱٫۲۳۵۰ و ۱٫۲۵۰۰ نشان می دهند.

در مجموع موضوع سیاستهای انبساطی بانک مرکزی اروپا همچنان در سال آینده مطرح خواهد شد و ممکن است گفته شود که با توجه به آنکه دیروز دور دوم از اعطای وام های بلند مدت با بهره کم (TLTRO) از سوی بانک مرکزی اروپا چندان مورد استقبال بانکهای اروپایی قرار نگرفت، اتخاذ سیاستهای انبساط کمّی (QE) در سه ماهه اول سال آینده میلادی صورت خواهد گرفت و در مجموع پیش بینی می شود، روند نزولی یورو خصوصاً در برابر دلار آمریکا کماکان ادامه یابد.

برای امروز سطح حمایت روزانه یورو بر روی نرخهای ۱٫۲۳۷۶ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و ۱٫۲۳۶۳ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) قرار گرفته است و در صورت سقوط قیمت به زیر نرخ های ۱٫۲۳۶۳ و ۱٫۲۳۶۲ زمینه برای سقوط تا نرخ ۱٫۲۳۰۰ و ۱٫۲۲۵۰ فراهم خواهد شد.

سطوح مقاومت یورو بر روی نرخهای ۱٫۲۴۹۰ و ۱٫۲۵۰۰ تشکیل شده است و دستورات توقف معاملات فروش چند پیپ بالای ۱٫۲۵۰۰ قرار گرفته است. هفته آینده بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تشکیل جلسه خواهد داد و از آنجاییکه بررسی و تحلیل چشم انداز آتی اقتصادی ایالات متحده برای بازار اهمیت دارد، بیانیه همراه اعلام نرخ بهره، مورد توجه قرار خواهد داشت.

بنابراین باید منتظر اعلام تصمیم نهایی از سوی FOMC باشیم. شاید تا آن هنگام بازار به ادامه حرکت در روندی خنثی ادامه دهد. در روزهای آتی به تحلیل روند بازار خواهیم پرداخت.

******************************

در سایر تحولات، سرانجام اتفاقی که بازار در انتظار آن بود رخ داد و پس از ۵ سال، امروز هر بشکه نفت خام سبک آمریکا پایین سطح ۵۹ دلار معامله شد و تا این لحظه، روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد.

در نمودار پایین مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا در روندی کاهشی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با اعلام کاهش پیش بینی تقاضای جهانی نفت از سوی آژانس بین المللی انرژی که امروز صورت گرفت، این سقوط قیمت قدرتمندانه پیش رود. نگاهی به چارت بازار نفت نیز موئد این مطلب است.

نفت خام سبک آمریکا در چند ماه گذشته ضعیف ترین کالا بوده و معامله گرانی که نفت را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. نفت خام سبک آمریکا به پایین سطح ۵۹ دلار در هر بشکه کاهش یافته است که کمترین نرخ در ۵٫۵ ساله گذشته محسوب می شود.

امروز آژانس بین المللی انرژی نیز در پنج ماه اخیر پیش بینی خود را از تقاضای نفت برای چهارمین بار متوالی کاهش داد. آژانس بین المللی انرژی برآورد خود را برای رشد تقاضای نفت جهانی در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد و همانطور که می دانیم کاهش قیمت نفت ضربه بزرگی به تولیدکنندگان مثل روسیه وارد می کند.

طبق گزارش آزانس بین المللی انرژی، تولیدات نفت آمریکا به بالاترین حد خود در سه دهه گذشته رسیده است و در سال آینده نیز این میزان رشد تولید آمریکا ادامه خواهد یافت.

در نمودار پایین طبق بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۳۲٫۴۰ به ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) کاملا مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطوح حمایت ۶۳٫۸۹ و ۶۳٫۸۵ دلار در هر بشکه (خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی ) کاهش یافته و در حال ریزش شدید به سوی سطح ۵۰٫۳۰ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی قدرتمند C تایید کرده است.

سقوط بهای نفت دلائل مختلفی دارد و از آنجایی که نفت به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این کالا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت را نیز کاهش میدهد. بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها نفت و طلاست.

بنابراین، برای قیمت نفت خام سبک آمریکا هر چند که وارد منطقه اشباع فروش شده ایم اما اصول تکنیکی بازار به ما می گوید تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای نفت فروش است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

 نفت خام