تحلیل ویژه چشم انداز شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

برای شاخص دلار آمریکا (DXY) که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر جهان می سنجد، پیش بینی می کنیم که این هفته قیمت آن برای مدت کوتاهی بین سطوح خنثی ۸۸٫۰۹۸ و ۸۹٫۳۰۱ در نوسان باشد تا دوباره با افزایش قیمت روبرو شود.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت شاخص دلار آمریکا نتوانسته از سطح مقاومت ۸۹٫۳۰۱ عبور کند و به همین خاطر مقداری به سوی سطح ۸۹٫۰۹۸ برگشت کرده است.

در این نمودار سطح مقاومت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (۳) یا موج C قرار گرفته که این موج از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه ۲۰۱۴) شکل گرفته است.

ادامه حرکت افزایشی به بالای سطح مقاومت ۸۹٫۵۵ می تواند راه را برای صعود قیمت به سوی سطح ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) هموار سازد.

این در حالی است که از نظر تحلیل تکنیکال تنها به شرط آنکه سطح حمایت ۸۹٫۰۹۸ با قدرت شکسته شود می تواند مقدمه ای برای فرود شاخص دلار آمریکا به ترتیب در نمودار دوم تا سطوح ۸۷٫۶۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ، ۸۷٫۰۱ ( خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۸۶٫۴۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و در نمودار اول تا ۸۶٫۳۴۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز روز چهارشنبه جلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC) برگزار خواهد شد که می تواند نشانه های از وضعیت اقتصادی و چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا را نمایان سازد.

بیانیه ها و پیش بینی های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا و کنفرانس مطبوعاتی رئیس بانک فدرال خانم یلن نیز مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.

ضعف اقتصادی در منطقه اروپا، ژاپن و چین می تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی آمریکا گردد و به همین دلیل انتظار می رود، بازار از موضع و لحن ضعیف بانک فدرال و نیز احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره در اواسط سال آینده، ناامید گردد. از این رو عمده توجه بازار به خبر بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود که روز چهارشنبه در خصوص نرخ بهره منتشر می شود.

از نوسانات شدید و غیرقابل پیش بینی این چند روز اخیر، تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در تردید است و نسبت به آینده نرخ بهره بانکی ایالات متحده چندان مطمئن نیست.

این سوالی است که روز چهارشنبه پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال در آخرین نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) سال ۲۰۱۴ خود چشم انداز آینده را برای سال آینده تعیین خواهد نمود.

انتظار می رود همچنان نرخ بهره بانکی آمریکا بدون تغییر همان رقم ۰٫۲۵ – ۰٫۰% باقی بماند و لحن بیانیه نیز که بازار بیشتر به آن خواهد پرداخت برای بازار بسیار مهم قلمداد می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار