تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت جهانی اونس طلا بدنبال ادامه سقوط نفت با شکست سطح ۱۲۰۸ تا زیر سطح ۱۲۰۰ پایین آمد و چنانچه شاهد بودیم توانست بیشترین کاهش (۲٫۵%-) خود را در طی ۱ ساله گذشته به ثبت رساند.

با توجه به سقوط قیمت نفت و توانایی قیمت برای تثبیت در پایین سطح روانی ۱۲۰۰ احتمال شروع مجدد روند نزولی را فراهم کرده اما در حال حاضر، سطح حمایت ۱۱۹۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۴۲ به ۱۲۳۷) مانع از ادامه بیشتر حرکت نزولی است و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۰۴ شکسته شود موجب افزایش به سوی سطح ۱۲۲۵ و ۱۲۲۹ الی ۱۲۳۷ می شود.

برای امروز چنانچه قیمت بتواند از سطح حمایت ۱۱۹۰ عبور کند حرکت نزولی شدت بیشتری به خود می گیرد و تا سطح ۱۱۸۵ (پایین ترین سطح ۵ دسامبر) و ۱۱۷۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۱۴۲ به ۱۲۳۷) سقوط خواهد کرد. خریداران نیز تنها از بالای سطح مقاومت ۱۲۰۴ وارد بازار خواهند شد.

با توجه به اینکه در نمودار پایین موج C در نرخ ۱۲۳۶ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) تکمیل شده است احتمال استمرار موج نزولی قیمت وجود داشته که در نتیجه کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت اما برای امروز در صورت شکست حمایت ۱۱۹۰ می توان با اطمینان وارد پوزیشن های فروش شد و استاپ را در بالای نرخهای ۱۲۰۰ قرار داد. در حرکت افزایشی نیز تنها شکست سطح مقاومت ۱۲۰۴ موجب افزایش دوباره قیمت به سطح ۱۲۲۵ و ۱۲۲۹ الی ۱۲۳۷ می شود.

این هفته، علاوه بر سقوط قیمت نفت تمرکز اصلی بازار به اعلام نرخ بهره FOMC در روز چهارشنبه است و از آنجایی که اقتصاد آمریکا بهبود یافته و از آخرین نشست جلسه بانک فدرال در ماه اکتبر آمار اشتغال آمریکا به سرعت روند رو به رشد داشته، معامله گران بازار این اخبار را نشانه مثبتی برای افزایش نرخ بهره در سال آینده می دانند.

اما باید دید با توجه به کاهش رشد تورم آمریکا و ضعف اقتصادی در کشورهای اروپا و آسیا ، بانک مرکزی آمریکا همچنان موضع خود مبنی بر “پایین نگاه داشتن نرخ بهره” برای “مدت زمان طولانی” را بار دیگر تکرار می کند یا خیر. اگر در جلسه فردا شب این عبارت را تکرار کند قیمت اونس طلا با حمایت ۱۱۹۰ روبرو خواهد شد و افزایش می یابد اما اگر این عبارت مبنی بر نگه داشتن نرخ بهره برای مدت زمان طولانی را تکرار نکند، اونس طلا با شکست سطح حمایت ۱۱۹۰ وارد منطقه ۱۱۸۵ و ۱۱۸۰ خواهد شد.

از این رو می بایست در انتظار انتشار اخبار و رویدادهای جاری بازار مخصوصا بیانیه و کنفرانس خبری یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) در روز چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران باشیم.

در تقویم اقتصادی امروز، ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار پروانه ساختمان سازی و آمار شروع ساخت مسکن اخبار قابل توجهی هستند که می تواند در صورت اعلام قوی، نشانه ی دیگری از افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا قلمداد شود.

از این رو رویداد بسیار مهمی که فردا بر وضعیت روند اونس طلا تاثیر خواهد داشت، اعلام تصمیم نرخ بهره و سیاستهای پولی FOMC است که قطعاً بر سرنوشت حرکت قیمت جهانی اونس طلا تاثیرگذار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا