تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا پس از شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۲۵۰۰ حرکت افزایشی یورو تا محدوده ۱٫۲۵۶۰ ادامه یافت اما اکنون قیمت مابین نرخهای ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۵۶۰ قرار دارد و انتظار می رود که سطح مقاومت همچنان بر روی نرخ ۱٫۲۵۴۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۲۵۶۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) قرار گیرد که نمودار آن در تحلیل روز گذشته مشخص است.

برای یورو با توجه به اینکه قیمت به مقاومتهای مستحکمی برخورد کرده است پیش بینی می کنیم فرصتهای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نزدیکی منطقه ۱٫۲۵۵۰ و ۱٫۲۵۶۰ برای معامله گران میان مدت و بلند مدت ایجاد شود.

این در حالی است که تنها به شرط تثبیت کندل ۴ ساعته بالای ۱٫۲۵۶۰  برگشت قیمت یورو به سوی سطوح ۱٫۲۷۳۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۸۸۷ به ۱٫۲۲۴۷) و ۱٫۲۷۶۰ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) و ۱٫۲۸۰۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) را به همراه خواهد داشت.

احتمالا برای امروز و فردا تا قبل خبر بانک مرکزی آمریکا قیمت یورو با سطوح مقاومت مستحکم ۱٫۲۵۴۵ تا ۱٫۲۵۶۰ مواجه خواهد شد.

این رفتار موئد این مسئله است که معامله گران تا پیش از جلسه فردا شب و کنفرانس مطبوعاتی خانم یلن چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش بانک مرکزی آمریکا را نسبت به سیاست های پولی و نرخ بهره بدانند.

هنوز از طرف مقامات بانک مرکزی آمریکا هیچ سخنی در خصوص افزایش نرخ بهره بر زبان رانده نشده و بنابراین جلسه فردا شب در صورتیکه به این موضوع اشاره شود می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند.

در حال حاضر این انتظار در بازار بوجود آمده با توجه به مشکلاتی که برای کشورهای تولید کنندگان نفت به خاطر سقوط شدید نفت بوجود خواهد آمد، ریسک گریزی کماکان ادامه داشته باشد و تمایل برای خرید ین ژاپن افزایش یابد و امروز شاهد بودیم که ارزش ین ژاپن در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل دلار و یورو به بالاترین سطح خود در ۱ ماهه گذشته افزایش یافت.

تاثیر سقوط نفت را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در سقوط بازار سهام و افزایش ین ژاپن نمود پیدا می کند. کراسهای ین چند روزی است که به دنبال ریزش بورسهای بین المللی به شدت در حال نزول هستند و به عبارتی ین ژاپن در حال تقویت می باشد.

باید اذعان کرد که سقوط شدید نفت رکود اقتصادی را برای کشورهای تولید کننده نفت منجر خواهد شد و از طرفی اگر به ضعف اقتصادی کشورهای بزرگ آسیایی (ژاپن و چین) و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نیم نگاهی نیز بیاندازیم می بینیم که چشم انداز چندان روشنی برای اقتصاد بین الملل متصور نمی شود.

بنابراین فرمول فوق که معمولا از آن به عنوان سیستم معاملات انتقالی (Carry trade ) یاد می کنند دیگر حاکم بر بازار نخواهد بود و سراسیمه بدنبال پناهی امن گشتن سناریوی حاکم خواهد شد زیرا در شرایطی که بورسهای بین المللی سقوط کنند سرمایه گذاران مایلند تا پول خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها ین ژاپن خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven ) بازار خواهد شد.

در سایر تحولات، بدنبال سقوط آزاد قیمت نفت امروز زوج ارز USDCAD با لمس ۱٫۱۶۷۴ قیمت این زوج ارز را به یکی از خبر سازترین ارزها تبدیل کرد. این سطح در پنج سال پیش تا کنون لمس نشده بود و سرتیتر اخبار شدن آن چندان بی دلیل هم نبود.

مسئله ی که همواره باید در تحلیلهای دلار کانادا مورد توجه قرار گیرد مسئله نفت است. قیمت نفت همانطور که در نمودار پایین مشخص است در هفته گذشته تا نرخهای زیر ۶۰ دلار در هر بشکه پایین آمده است و در آستانه سقوط به سطح ۳۶٫۲۰ دلار (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) قرار گرفته است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است در صورتی که این روند نزولی نفت کماکان ادامه پیدا کند ، عامل مهمی برای کمک به تضعیف بیشتر دلار کانادا و تقویت زوج ارز USDCAD خواهد بود و به نظر می رسد با بازگشت توجهات به مشکلات اقتصاد جهانی و سقوط شدید قیمت نفت، زوج ارز USDCAD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱٫۱۷۰۰ برداشته است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت