تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امشب بیاینه (Statement) فدرال رزرو ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد. هرچند انتظار تغییری در عدد ۰٫۲۵ تا ۰٫۰% را نداریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش اونس طلا تعیین می شود. امروز با اعلام تصمیم FOMC – کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- نوسانات قیمت جهانی اونس طلا آغاز خواهد شد و این خبر، توجه عمده بازارها را به خود جلب خواهد کرد.

در صورتیکه در بیانیه امشب بانک فدرال رزرو آمریکا به عبارت تثبیت نرخ بهره در سطوح پایین “برای مدت زمان قابل توجه ” (Considerable Time) اشاره ننماید اونس طلا کاهش می یابد زیرا عدم اشاره بانک فدرال به این عبارت بازارها را آماده افزایش نرخ بهره در سال آینده خواهد کرد، از سوی دیگر اگر این عبارت تکرار شود باعث تقویت اونس طلا می شود. در هر حال اکثریت فعالان بازار انتظار تغییر خاصی در بیانیه را ندارند و سیاست فعلی بانک فدرال رزرو آمریکا نیز صبر و ملاحظه (Wait &See) می باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین مشخص است قیمت با سطح مقاومت ۱۲۰۸ مواجه است و چانچه بتواند از سطح حمایت ۱۱۹۰ با قدرت عبور کند می تواند تا حدود منطقه ۱۱۸۰ و ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یابد و امروز برای اینکه از شکست سطح حمایت ۱۱۹۰ مطمئن شویم لازم است که قیمت به پایین سطح ۱۱۸۷ کاهش یابد.

در نمودار زیر مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که این موج از سطح ۱۱۴۲٫۹۱ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر) آغاز گردیده است و این سطح یک بار در روز ۱۵ دسامبر موجب اصلاح قیمت گردید و همانطور که می بینیم در طی ۲۴ ساعته گذشته یک بار دیگر شاهد برگشت قیمت از نزدیکی این سطح حمایت بودیم که ممکن است این حرکت اصلاحی در نزدیکی محدوده ۱۲۰۸ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) متوقف گردد.

در حرکت نزولی شکست سطح ۱۱۸۷ می تواند موجب ادامه کاهش قیمت تا نرخ ۱۱۸۰ و در ادامه تا سطح ۱۱۷۱ گردد و این در حالی است که تثبیت قیمت در بالای نرخهای ۱۲۰۸ و ۱۲۱۳ تاییدی بر استمرار روند صعودی است و می تواند هدف های ۱۲۱۸ و ۱۲۲۹ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی) را نمایان سازد.

برای امروز تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران انتظار برای اعلام تصمیم FOMC برای نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا فعلا معاملات را در روندی آرام قرار داده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا