تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت در نزدیکی سطح حمایت ۵۳٫۶۹ دلار/بشکه فعلا مورد حمایت قرار گرفته است و تا زمانیکه بالای سطوح حمایت ۵۵٫۷۰ و ۵۵٫۰۰ تثبیت شده است ممکن است دوباره تا سطح ۵۸٫۹۸ (بالاترین سطح دیروز) اصلاح کند.

این سطح حمایت همانطور که در این چند روز گذشته گفتیم همچنان بر روی خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده است که این موج نزولی از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شکل گرفته است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است حرکت اصلاحی که از سطح حمایت ۵۳٫۶۹ صورت گرفته است براحتی توانسته به بالای دو سطح مقاومت ۵۶٫۲۲ و ۵۷٫۷۷ (خطوط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی و ۲۱۴٫۶ درصدی) برسد.

به همین دلیل حتی این احتمال وجود دارد که اگر قیمت بتواند از سطح ۵۸٫۹۸ عبور کند تا حدود سطح ۶۰٫۳۰ یعنی تا نزدیکی خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی اصلاح کند اما روند نزولی نفت در میان مدت و بلند مدت کماکان پایدار است و به محض تکمیل این حرکت اصلاح در حول و حوش سطح مقاومت ۶۰٫۳۰ مجدد روند نزولی قیمت نفت آغاز خواهد شد و همانطور که روز گذشته گفتیم موج نزولی C از قدرت زیادی برای فرود قیمت در روزها و هفته های آینده به سطح ۴۹٫۶۱ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) برخوردار است.

از این رو، نفت خام سبک آمریکا پس از پایان دادن به این حرکت اصلاحی خود دوباره تحت فشارهای نزولی قرار خواهد داشت و انتظار می رود فروشندگان بیشتری در نرخهای بالا اقدام به ورود به پوزیشن فروش کنند که در این مسیر، سطح مقاومت ۵۸٫۹۸ یا ۶۰٫۳۰ دلار/بشکه می تواند نقطه مناسبی باشد که هم اکنون نقش سطح مقاومت قدرتمند را نیز دارد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال این انتظار وجود دارد که برای امروز قیمت در حوالی سطح حمایت ۵۹٫۲۵ دلار/بشکه موقتا به کف خود رسیده باشد و دوباره مقداری به سوی سطح مقاومت ۶۳٫۵۲ افزایش یابد تا این حرکت اصلاحی تکمیل شود و پس از آن دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار پایین مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که از سطح ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) شروع شده است. حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت صورت گرفته در قالب سه موج شکل گرفته که تا کنون دو موج آن کامل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال سومین موج یعنی موج c می تواند تا حدود سقف موج اول موج a یعنی تا نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) اصلاح کند.

باید توجه داشت که پس از اتمام این حرکت اصلاحی، فشارهای نزولی بر نفت برنت همچنان پابرجاست و انتظار می رود در صورت تشکیل حرکت اصلاحی و رسیدن قیمت تا سطح مقاومت ۶۳٫۵۲ دلار/بشکه فرصتهایی جدیدی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش فراهم شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت