تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از دیشب پس از اعلام تصمیم بانک فدرال ایالات متحده و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره در اواسط سال آینده، شاخص دلار آمریکا (DXY) در برابر سبد ارزهای اصلی بار دیگر صعود کرد.

معاملات آتی نرخ بهره، که مشخص کننده انتظار بازار از میزان نرخ بهره بانک فدرال هستند، نشان می دهند که بانک فدرال در ماه ژوئن سال آینده، میزان نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد. اختلاف بین نرخ بهره بانکی ایالات متحده و منطقه یورو ، یکی از عوامل اصلی سقوط یورو در برابر دلار محسوب می شود.

برای امروز تا زمانی که قیمت یورو در پایین سطوح مقاومت ۱٫۲۳۵۰ و ۱٫۲۳۷۰ است ، هدف رسیدن به نرخ ۱٫۲۲۵۰ خواهد بود. سطح حمایت اصلی بر روی نرخ ۱٫۲۲۴۷ قرار دارد.

بسته شدن قیمت یورو در زیر سطح ۱٫۲۲۴۷ تاییدی برای امتداد حرکت نزولی یورو خواهد بود. امتداد حرکت نزولی یورو به زیر سطح ۱٫۲۲۴۷ می تواند راه را برای سقوط بیشتر تا نرخ ۱٫۲۰۴۲ (پایین ترین سطح ماه جولای ۲۰۱۲) هموار نماید.

در حال حاضر، تغییرات شاخصهای سهام، در شکل گیری جهت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن تاثیر گذار است و چنانکه شاهد بودیم، از شب گذشته پس از بیانیه بانک مرکزی آمریکا و افزایش بازارهای سهام، موجب تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به بالای سطح ۱۱۹٫۰۰ گردیده است و بدین جهت، طی این هفته، برای تعیین جهت دلار در مقابل ین ژاپن عمده توجه بازار به تغییرات بازار سهام و نیز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا خواهد بود.

امروز همچنین ارزش دلار آمریکا در مقابل فرانک سویس نیز به شدت افزایش یافت و این افزایشی زمان صورت گرفت که بانک مرکزی سویس (SNB) اعلام کرد که نرخ سود بانکی را به زیر صفر درصد کاهش داده است و به سپرده خود نه تنها سودی پرداخت نمی کند بلکه از سپرده های بانکی خود به میزان ۰٫۲۵%- کسر می کند.

ترس بانک مرکزی سویس از خروج سرمایه ها از کشور روسیه و گردش سریع جریان پول از منطقه اتحادیه اروپا به خاطر اینکه ممکن است بانک مرکزی اروپا (ECB) در اوایل سال آینده اقدام به چاپ پول برای خرید اوراق قرضه نماید، باعث چنین تصمیمی برای جلوگیری از تقویت فرانک سویس شد.

از این رو جفت ارز دلار آمریکا – فرانک سویس همچنان در روند بلند مدت صعودی و در محدوده سطوح بالای ۰٫۹۸۰۰ قرار دارد و امروز تا سطح ۰٫۹۸۵۰ صعود کرد و هدف بعدی قیمت بر روی نرخ ۰٫۹۹۴۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۷۳۰ – بالاترین سطح ماه ژوئن ۲۰۱۰ – به ۰٫۷۰۶۸- پایین ترین سطح ماه اوت ۲۰۱۱) قرار گرفته است.

در چنین وضعیتی خریداران دلار آمریکا با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت ایندکس دلار آمریکا در حال تلاش برای شکست سطح مقاومت ۸۹٫۳۰ و افزایش به بالای سطح ۸۹٫۵۵ است که در این صورت در میان مدت ( طی ۲ الی ۴ هفته) زمینه برای قرار گرفتن قیمت شاخص دلار آمریکا برای افزایش تا سطح ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) فراهم خواهد آمد که این هدف در نمودار پایین مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار