تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا و نقره

بازار همچنان به دقت تغییرات قیمت اونس طلا را دنبال می کند و همانطور که در نمودار پایین دیده می شود پیش بینی می کنیم که قیمت مجدد سطح حمایت ۱۱۸۵ را لمس کند زیرا هنوز حرکت اصلاحی و نزولی که قبلا از سطح ۱۲۳۸٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۱۰ دسامبر) شروع شده کامل نشده است.

در نمودار زیر مشخص است که این حرکت اصلاحی از سه موج تشکیل شده است که موج سومین به احتمال زیاد بتواند تا حدود سطح ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) کاهش یابد. اگرچه حرکت بازگشتی قیمت از سطح ۱۱۸۳٫۷۳ (پایین ترین سطح روز ۱۷ دسامبر) کمی قوی و شارپی بوده اما هنوز نتوانسته این حرکت اصلاحی و نزولی را از بین ببرد.

به همین خاطر در شرایط کاهش بهای نفت و صعود ارزش دلار آمریکا، ماهیت اونس طلا به عنوان سرمایه ی مطمئن کاهش می یابد و سرمایه گذاران را به فروش آن ترغیب می کند.

در طی ۲۴ ساعته گذشته بهای نفت مجدد در سراشیبی سقوط قرار گرفته و نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۲۱۰ است، احتمال شروع ریزش جدید به سوی نرخهای ۱۱۸۵ و ۱۱۷۳ وجود دارد.

در بازار فیزیکال نیز در هند وارد کنندگان طلا برای اولین بار در طی ۵ ماهه گذشته به دلیل عرضه بیش از حد طلا در بازار در حال ارائه تخفیف ۲ دلار در هر اونس نسبت به قیمت جهانی هستند این در حالی است که معمولا واردکنندگان بالاتر از قیمت جهانی می فروشند اما بدلیل اینکه ارسال آن در طی ۳ ماهه گذشته بیشتر شده است، طبیعتا این امر باعث کاهش تقاضا خرید طلا از سوی هندی ها شده است.

در حرکت صعودی نیز تنها در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و نفود قیمت به بالای سطح ۱۲۱۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۳۱ به ۱۲۳۷)، احتمال ادامه حرکت صعودی بیش از پیش قوت خواهد گرفت که این حرکت در راستای ادامه همان حرکت افزایشی آغاز شده از سطح ۱۱۳۱٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر) می باشد که می تواند قیمت را به سوی سطح ۱۲۲۱ برساند.

در هر صورت برای امروز در صورت عبور قیمت از سطح ۱۱۸۸ سیگنال روشنی از شروع حرکت کاهشی با هدف رسیدن قیمت به سطوح ۱۱۸۵ ، ۱۱۸۳ و حتی ۱۱۷۳ ظاهر خواهد شد که این هدف بر روی نمودار پایین بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی مشخص گردیده است.

از آنجاییکه امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران اونس طلا به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در خصوص نفت و شاخص دلار آمریکا خواهد بود.

در سایر تحولات در حال حاضر، قیمت جهانی اونس نقره بیشتر در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۵٫۵۰ و ۱۶٫۲۰ قرار دارند و بازار برای تعیین جهت، به تحولات بازار نفت و اونس طلا توجه دارد.

این محدوده خنثی بین خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۱۴٫۴۰ به ۱۷٫۳۰ می باشد. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۵٫۵۰ شکسته شود در این صورت، احتمال فرود قیمت به سوی سطح ۱۵٫۰۷ بوجود خواهد آمد و در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۱۶٫۲۰ شکسته شود موجب تقویت قیمت اونس نقره به سوی سطوح ۱۶٫۶۳ و ۱۶٫۷۷ می گردد.

از این رو فعلا احتمال تشکیل یک روند خنثی مابین نرخهای ۱۵٫۵۰ تا ۱۶٫۲۰ وجود دارد و پس از آن در صورت شکست سطح حمایت ۱۵٫۵۰، بار دیگر روند نزولی برای قیمت جهانی اونس نقره آغاز خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا