تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار همانطور که قبلا نیز بدان اشاره کردیم چشم انداز حرکت همچنان کاهشی است و در این مسیر، هدف رسیدن قیمت به نرخ ۱٫۲۲۴۷ است. چون اخبار اقتصادی خاصی در امروز منتشر نخواهد شد، حرکت قیمت در روندی خنثی مابین سطوح ۱٫۲۲۵۰ و ۱٫۲۳۰۰ ادامه خواهد داشت.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت کاملا خود را در پایین خط کیجون سن روزانه (سطح ۱٫۲۴۲۵) تثبیت کرده و به دلیل بسته شدن قیمت در پایین پوشش ابری روزانه، فروشندگان کماکان متمایل به فروش یورو هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش یورو تلقی می شود.

در چارت پایین به وضوح دیده می شود که کف ابر ایچیموکوی که در اطراف سطح مقاومت مهم ۱٫۲۵۷۰ قرار داشت طی هفته گذشته مانع از حرکت صعودی یورو گردید و حتی نتوانست خود را بالای خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته تثبیت کند و بنابراین اکنون به نظر می رسد حرکت نزولی یورو مجدد از سر گرفته شده است.

با توجه به اعلام مثبت آمارهای اقتصادی آمریکا و نیز با توجه به ادامه رشد اختلاف بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا با اوراق آلمان (اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله این دو کشور به ۱۶۱ واحد افزایش یافته است) به نظر می رسد که بانک مرکزی آمریکا در اواسط سال آینده به افزایش نرخ بهره بپردازد. همچنین اختلاف نرخ بازدهی اوارق قرضه دو ساله آمریکا با آلمان به بالاترین سطح خود در ۸ ساله گذشته رسیده است که عامل مهمی برای تضعیف بیشتر یورو خواهد بود.

این در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر ادامه سیاستهای انبساطی و افزایش بودجه بانک مرکزی اروپا ، قطعاً بر حرکت یورو تاثیر گذار خواهد بود و از آنجاییکه اعمال گسترش سیاستهای انبساطی بانک مرکزی اروپا در ماه ژانویه رفته رفته پررنگ تر می شود، بانک مرکزی اروپا برای تقویت رشد اقتصادی در جلسه ماه آینده ناگزیر به سیاستهای بیشتر انبساطی و خرید اوراق قرضه (QE) روی خواهد آورد. در نتیجه، به دلیل اختلاف نرخ بهره آمریکا با سایر کشورها، فرصت ادامه حرکت صعودی برای شاخص دلار آمریکا و به تبع حرکت نزولی یورو بیشتر خواهد شد.

از آنجایی که اقدامات فعلی بانک مرکزی اروپا از جمله عملیات تامین مالی بانک مرکزی اروپا (TLTRO) هنوز نتوانسته تراز نامه بانک مرکزی اروپا را به میزان ۱ تریلیون یورو افزایش دهد، میزان اعتماد بازار به خرید اوراق قرضه دولتی در اروپا در جلسه ماه ژانویه بیش از پیش افزایش یافته است و فرصت برای ورود به پوزیشن های فروش یورو ایجاد شده و در نتیجه در اوایل سال میلادی آینده یا حتی زودتر هدف های ۱٫۲۰۴۲ و حتی پایین تر نمایان می شود.

در زوج ارز یورو – دلار در صورت استمرار این حرکت و شکسته شدن سطح ۱٫۲۲۴۷، هدف بعدی نرخهای ۱٫۲۲۲۹ (خط روند رسم شده از پایین ترین نرخ سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲) و در ادامه ۱٫۲۰۴۲ خواهد بود. در نمودار دوم یعنی در جفت ارز دلار آمریکا- ین ژاپن نیز انتظار می رود دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن همچنان در روند افزایشی خود باقی بماند و با شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۹٫۴۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) به سوی سطح ۱۲۱٫۸۶ افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن