تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برخی از معامله گران، پیش از شروع تعطیلات آخر هفته، اقدام به بستن پوزیشن های فروش و سود خود نموده اند که این عامل نیز با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطح حمایت اصلی ۵۳٫۶۹ دلار/بشکه از دلایل برگشت قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۷٫۷۷ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) محسوب می شود.

از سوی دیگر نیز در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند وارد معاملات خاصی نشوند و امروز نیز خبر قابل توجهی در بازار منتشر نخواهد شد و با پایین بودن میزان نقدینگی به خاطر نزدیک شدن به تعطیلات کریستمس و آغاز سال نو میلادی، انتظار می رود نوسانات قیمت در روندی خنثی اما متمایل به اصلاح نفت به سوی سطح ۵۹٫۳۲ قرار گیرد.

به باور ما در میان مدت و بلند مدت حرکت نزولی نفت خام سبک آمریکا کماکان ادامه داشته اما قبل از شکست سطح حمایت ۵۳٫۶۹ احتمال اصلاح و برگشت قیمت به نزدیکی سطوح ۵۹٫۳۲ و حتی ۶۰٫۳۰ وجود دارد و برای ورود معامله گران به پوزیشن های فروش همچنان سطوح پایین ۵۳٫۶۹ فرصت مناسبی با تارگت ۴۶٫۶۱ است.

در نمودار پایین دیده می شود که سطح ۶۰٫۳۰ به عنوان مقاومت مهم قیمت عمل خواهد کرد و تنها شکسته شدن قیمت در بالای این سطح، راه را برای اصلاح بیشتر نفت به سطح ۶۲٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی) هموار خواهد ساخت.

از این رو برای امروز می بایست با احتیاط عمل کرد زیرا شکسته شدن قیمت در بالای نرخ ۵۹٫۳۲ می تواند موجب تشکیل حرکت اصلاحی تا سطح ۶۰٫۳۰ گردد.

روند فعلی نشان دهنده وجود پتانسیل و مومنتوم برای استمرار حرکت اصلاحی است مگر آنکه از پایین همانطور که عرض کردم سطح حمایت ۵۳٫۶۹ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) با قدرت شکسته شود.

به دلیل شروع تعطیلات کریستمس، نقدینگی در بازار کم است اما می بایست به این نکته دقت داشت که شکسته شدن قیمت در پایین سطح ۵۳٫۶۹ منجر به ادامه حرکت کاهشی تا سطح ۴۹٫۶۱ دلار/بشکه خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال در حال حاضر، با توجه به پایین بودن میزان نقدینگی در ایام تعطیلات پایان سال، قیمت همچنان خود را بالای سطح حمایت ۵۹٫۲۵ دلار/بشکه و پایین سطح مقاومت ۶۳٫۵۲ تثبیت کرده است و قیمت مدتی است که در دامنه این محدوده خنثی در نوسان است.

این منطقه خنثی همانطور که در نمودار پایین مشخص است به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی بزرگ C قرار گرفته است که این موج نزولی نیز از سطح ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) آغاز شده است.

برای امروز معامله گران همچنان چشم به سطح مقاومت ۶۳٫۵۲ دوخته اند و در صورت شکسته شدن این سطح، هدف بعدی رسیدن قیمت به نرخ ۶۶٫۱۶ خواهد بود و سطوح حمایت اولیه بر روی نرخ ۵۹٫۲۵ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) قرار گرفته است.

امروز اخبار اقتصادی قابل توجهی منتشر نمی شود و از این رو، انتظار می رود امروز حرکت خنثی قیمت ادامه یابد تا شاهد شکسته شدن یکی از سطوح حمایت ۵۹٫۲۵ و مقاومت ۶۳٫۵۲ باشیم. همچنان انتظار داریم، عملیات مرتبط با تسویه آخر سال، نوسانات بازار را تا پایان هفته تحت کنترل خود داشته باشند.

از آنجاییکه آخر این هفته تعطیلات سال نو میلادی شروع می شود، انتظار می رود، حرکت نفت برنت دریای شمال نیز در روندی خنثی باقی بماند و حجم کم نقدینگی و حرکت خنثی که به دلیل تعطیلات پایان سال شکل خواهد گرفت، همچنان بر نوسانات بازار حاکم است و انتظار داریم که سطح ۶۳٫۵۲ دلار/بشکه به عنوان مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال عمل کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت