تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حجم کم نقدینگی و حرکت خنثی که در آستانه تعطیلات پایان سال شکل گرفته است، همچنان بر نوسانات بازار حاکم است و با نزدیک تر شدن به زمان تعطیلات پایان سال، کاهش میزان نقدینگی در بازار به تدریج مشهود است.

زوج ارز یورو – دلار آمریکا مابین نرخهای ۱٫۲۲۲۰ تا ۱٫۲۲۷۰ معامله می شوند و دلار – ین ژاپن نیز خود را تا نزدیکی سطح ۱۲۰ رسانده است و این روزها، بهتر آن است که حرکات یورو را در نمودار روزانه نگاه کنیم و این همان وضعیتی است که طی هفته های گذشته برای یورو گفته بودیم.

در حال حاضر همانطور که در نمودار پایین مشخص است سیاست های پولی بین بانک مرکزی آمریکا و اروپا با واگرایی همراه شده است و یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت یورو به سطح ۱٫۲۲۲۰ سخنان Luc Coene یکی از مقامات پولی شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا (ECB) و ریس بانک مرکزی بلژیک بود که اظهار داشت، وی خواهان خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا که انتظار می رود در ماه ژانویه صورت گیرد، می باشد که در این صورت، خبر خوبی برای ادامه حرکت کاهشی یورو تلقی می شود.

از این رو توجه اصلی بازار به چشم انداز آتی سیاستهای انبساطی (QE) بانک مرکزی اروپا معطوف است و اینکه آیا اعضای بانک مرکزی اروپا در ماه آینده بودجه این برنامه ها را برای خرید اوراق قرضه دولتی افزایش خواهند داد؟

فعلا کاهش سطح نقدینگی به دلیل فرارسیدن روزهای پایانی سال و تعطیلات و نیز وجود نگرانی ها از وضعیت یونان در آستانه انتخابات ریاست جمهوی در روز ۲۹ دسامبر، موجب افزایش فشارهای نزولی بر یورو شده است و با استمرار حرکت صعودی شاخص دلار آمریکا، قیمت یورو نیز همچنان در پایین ترین سطوح خود در ۲ ساله گذشته در نوسان است و روز جمعه دیدیم که سطح حمایت ۱٫۲۲۴۷ شکسته شد و در حال حاضر، یورو در تلاش برای رسیدن به هدف ۱٫۲۲۲۰ و ۱٫۲۲۰۰ است.

در صورت حرکت اصلاحی نیز، سطح مقاومت ۱٫۲۳۰۰ از هر گونه حرکت اصلاحی جلوگیری خواهد کرد و از آنجاییکه روند کلی قیمت یورو در مقابل دلار همچنان کاهشی است، انتظار می رود قیمت در روزها و هفته های آینده تا سطح ۱٫۲۰۴۲ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۲) و سپس ۱٫۱۸۷۵ (پایین ترین سطح سال ۲۰۱۰) سقوط کند.

در نمودار اول همچنین با نگاهی به اندیکاتور ابرهای ایچیموکو، می توان دید در دوره زمانی روزانه، سطح پایه روند بر روی نرخ ۱٫۲۵۷۰ تشکیل شده است، بنابراین تا زمانیکه قیمت یورو در نمودار پایین در زیر ابر ایچیموکو تثبیت شده است، انتظار می رود روند نزولی یورو کماکان ادامه یابد.

از آنجاییکه انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در ماه آینده اقدام به خرید اوراق قرضه نماید، بدین جهت الگوی تضعیف یورو ادامه خواهد یافت و پیش بینی می شود، بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه آینده بار دیگر به استمرار سیاستهای انبساطی (QE) تاکید کند که همین منجر به سقوط مجدد یورو می شود.

در سایر تحولات زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز در راستای روندی جدید بازار یعنی “شروع معاملات انتقالی” و استمرار روند ریسک پذیری به حرکت صعودی ادامه می دهد و انتظار داریم بزودی از سطح مقاومت ۱۲۰ عبور کند و دوباره سطح ۱۲۱٫۸۶ را لمس کند.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو