تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

تمایلات نزولی نفت خام سبک آمریکا در حالی شکل می گیرد که قیمت همچنان در سطوح پایین مقاومتهای ۵۷٫۱۴ و ۵۹٫۳۲ دلار/بشکه قرار گرفته است و تا زمانیکه قیمت در پایین این سطوح مقاومت تثبیت شده است، انتظار می رود، دوباره نشانه هایی از شروع حرکت نزولی به سوی سطح حمایت ۵۳٫۶۹ دیده شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی می باشد.

احتمال حرکت نزولی نفت خام همچنان بیشتر است و بسته شدن قیمت در پایین سطح ۵۳٫۶۹ می تواند به سقوط بیشتر قیمت به ۴۹٫۶۱ بیانجامد که در نمودار زیر مشاهده می کنید. بنابراین، اگر روند نزولی نفت خام طی این هفته ادامه یابد، احتمال سقوط قیمت به زیر نرخ ۵۳٫۶۹ وجود دارد.

در حرکت صعودی تنها شکسته شدن مقاومت ۵۹٫۳۲ و افزایش قیمت به بالای این سطح احتمال اصلاح قیمت تا محدوده نرخ ۶۰٫۳۰ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) را بوجود خواهد آورد.

با این حال از آنجایی که سازمان اوپک اعلام کرده که تمایلی برای کاهش سطح تولیدات خود ندارد، انتظار داریم که قیمت نفت دوباره در مسیر کاهشی قرار گیرد و در همین راستا بانک آمریکایی مریل لانچ پیش بینی خود برای قیمت نفت خام آمریکا در طی شش ماهه آینده را به ۵۰ دلار و پیش بینی خود برای قیمت نفت برنت را به پایین سطح ۶۰ دلار کاهش داد.

در نمودار پایین مشخص است که حرکت اصلاحی نفت خام سبک آمریکا قادر به شکستن محدوده سطح مقاومت ۵۹٫۳۲ نگردیده است و درحالیکه انتظار می رود در کوتاه مدت این محدوده مقاومت ۵۷٫۱۴ و حمایت ۵۳٫۶۹ حفظ شود اما انتظار داریم با کاهش قیمت به زیر سطح ۵۵٫۰۰ مجدد فروشندگان با هدف ۵۳٫۶۹ دلار/بشکه وارد بازار شوند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال سطح مقاومتی که بر روی نرخ ۶۳٫۵۲ دلار/بشکه قرار دارد کماکان مستحکم است و احتمال می رود که این سطح مقاومت نیز همچنان پایدار بماند و قیمت برای امروز به سوی سطح ۵۷٫۶۲ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) کاهش یابد که این امر مستلزم شکسته شدن سطح حمایت ۵۹٫۲۵ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) می باشد.

بالاتر از سطح مقاومت ۶۰٫۷۷ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی) مقاومت اصلی قیمت بر روی ۶۱٫۸۹ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) و مهمتر از همه بر روی ۶۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده است.

برای شروع مجدد حرکت کاهشی نیز می بایست قیمت در پایین سطح حمایت ۵۹٫۲۵ تثبیت شود و اگر وضعیت فعلی کماکان پایدار بماند، احتمال سقوط بیشتر تا سطوح پایین ۵۹٫۲۵ و حتی ۵۷٫۶۲ وجود دارد.

مقاومت ۶۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) نیز برای امروز و فردا همچنان سدّ محکمی برای هر گونه حرکت اصلاحی است. برای امروز در صورت تثبیت قیمت نفت برنت در پایین سطح ۵۹٫۲۵ و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل نفت برنت نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر تا سطح ۵۷٫۶۲ نیز وجود خواهد داشت.

همانگونه که در نمودار پایین مشخص است قیمت نفت برنت برای عبور از سطح مقاومت ۶۱٫۸۹ و ۶۳٫۵۲ با چالشهای جدی روبرو است و معامله گران باز هم حرکت کاهشی نفت برنت را به سوی سطوح ۵۹٫۲۵ و ۵۷٫۶۲ دلار/بشکه ادامه می دهند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت