تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار همچنان به نظر می رسد تمایلات بازار موافق با ادامه حرکت کاهشی یورو است که امروز در آستانه گزارش شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) شکل گرفته است و همچنان فرصت مناسبی برای فروش یورو است.

برای امروز در همین سطوح نزدیکی مقاومت ۱٫۲۲۴۵ و ۱٫۲۲۵۰ معامله گران پیشنهاد فروش یورو می دهند، بنابراین عاقلانه آن است که مثل همیشه، اقدام به فروش یورو با تارگت های ۱٫۲۲۰۰ و ۱٫۲۱۸۰ کنیم.

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با تحلیل های قبلی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح ۱٫۲۱۰۰ را برای یورو مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز رخ داد.

بنابراین اینگونه به نظر می رسد عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر شده اند و واگرایی میان دو بانک مرکزی آمریکا و اروپا مشهود است زیرا بانک مرکزی اروپا همچنان در اندیشه گسترش محرکهای اقتصادی و سیاست های انبساطی است اما بانک مرکزی آمریکا در فکر افزایش نرخ بهره است و در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و دلیلی برای تغییر روند EURUSD از نزولی به صعودی وجود ندارد.

این گمانه زنیها عامل اصلی نزول جدی یورو در برابر دلار آمریکا بوده است به طوری که امروز به پایین ترین حد خود در ۲ ساله گذشته رسید و به نظر می رسد که این روند نزولی یورو همچنان ادامه داشته باشد.

امروز در آستانه اعلام خبر نرخ رشد اقتصادی آمریکا، شاخصهای مربوط به وضعیت اقتصاد آمریکا از جمله مصرف بسیار قوی اعلام شده اند و در صورتیکه امروز نیز شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا بالاتر از پیش بینی بازار (۴٫۳%+) اعلام شود، پیش زمینه مناسبی را افزایش دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ارزهای اصلی و به ویژه در مقابل یورو و ین ژاپن و ارزهای اصلی ایجاد می کند.

به تبع از تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا و اعلام کاهش رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه سوم سال، ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا به رکورد نزولی جدیدی دست یافت و نرخهای پایین ۱۶ ماهه گذشته را لمس کرد .

امروز مشخص شد که نرخ رشد اقتصادی انگلیس در سه ماهه سوم سال همان رقم قبلی ۰٫۷%+ اعلام شده اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رقم قبلی ۳٫۰۰%+ به ۲٫۶%+ مورد تجدید نظر کاهشی قرار گرفته است و از سوی دیگر کسری حساب جاری انگلیس در سه ماهه سوم سال با سایر کشورهای جهان به ۲۷ میلیارد پوند افزایش یافته است که این خبر منجر به سقوط پوند در بازارها گردید.

ارزش دلار استرالیا (AUD) نیز به شدت کاهش یافته و امروز به کمترین سطح خود در ۴٫۵ ساله گذشته رسیده است امری که با توجه به کاهش قیمت آهن در ساخت و ساز کشور چین تضعیف بیشتر دلار استرالیا را در مقابل دلار آمریکا به زیر سطح ۰٫۸۱۰۰ و حتی پایین سطح روانی ۰٫۸۰۰۰ به همراه خواهد داشت.

*****************************

در سایر تحولات و در بازار جهانی اونس طلا با توجه به نمودار پایین مشخص است که تغییر و تحولات قیمت جهانی اونس طلا از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ به این سو توانسته که حرکت اصلاحی و پول بک خود را تکمیل کند.

این پول بک (pullback) نه تنها اصلاح قیمت به سطح مقاومت ۱۲۰۰ است بلکه یک حرکت اصلاحی موقتی به سوی خط روند پایینی الگوی گوه یا کنج (Wedge) تلقی می شود و این الگو از روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳ تا روز ۶ اکتبر ۲۰۱۴ شکل گرفته که هدفی در حدود سطح ۱۰۵۰ را برای اونس طلا نمایان می سازد.

در چارت پایین به وضوح مشخص است حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۱۷ مارس) یک الگوی دو زیگزاگی شکل پیچیده را ساخته است و در مجموع کل هفت موج، این الگو را تشکیل خواهد داد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است تا کنون فقط سه موج آن کامل شده است.

به باور ما موج چهارم یعنی موج a از هم اکنون شروع شده و در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) هدف ۱۱۰۱ را برای قیمت جهانی اونس طلا نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی قبلی c قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا