تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا حدود منطقه ۱۰۸۶ و ۹۷۸ دلار کاهش یابد و این هدفها را تثبیت کامل قیمت پایین سطح حمایت اصلی ۱۲۰۰ در نمودار اول تایید کرده است.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار پایین (چارت اول) مشخص است بر روی خط فیبوناچی قرمز رنگ ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۳۴٫۹۵ (پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین رکورد قیمت) دیده می شود و توانایی قیمت اونس طلا در شکستن کامل این سطح حمایت، فرصت مناسبی را برای فروشندگان به سوی سطح ۹۷۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) فراهم کرده است.

باید توجه داشت که قبل از این سطح یک حمایت در سطح ۱۰۸۶ (خط فیبوناچی آبی رنگ ۵۰ درصدی از افزایش ۲۵۱٫۷۰ – پایین ترین سطح ماه اوت ۱۹۹۹- به ۱۹۲۰٫۳۰) وجود دارد و به باور ما این دو سطوح یعنی نرخهای ۱۰۸۶ و ۹۷۸ تارگتهای نزولی قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده خواهند بود.

در نمودار زیر مشخص است که حرکت کاهشی موقتا در سطح ۱۱۳۱٫۸۵ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر) متوقف شده و قیمت از این سطح مقداری اصلاح جزئی کرده است که این حرکت اصلاحی و بازگشتی صرفا به خاطر وجود سطح حمایت در سطح ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۶۸۰٫۸۰ – پایین ترین سطح ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸ – به ۱۹۲۰٫۳۰) بوده است و به ما این حرکت اصلاحی فقط یک پول بک و برگشت به سوی سطح حمایت قبلی یعنی ۱۲۰۰ بوده که حالا این سطح یعنی سطح ۱۲۰۰ به مقاومت جدی برای اونس طلا تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که حتی اگر به هر دلیلی در این مدت یعنی طی ۱ الی ۳ ماه شاهد افزایش و اصلاح قیمت باشیم این حرکت افزایشی محدود به سطح مقاومت ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد بود.

از سوی دیگر در نمودار دوم مشخص است که تغییر و تحولات قیمت جهانی اونس طلا از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ به این سو توانسته که حرکت اصلاحی و پول بک خود را تکمیل کند.

این پول بک (pullback) نه تنها اصلاح قیمت به سطح مقاومت ۱۲۰۰ است بلکه یک حرکت اصلاحی موقتی به سوی خط روند پایینی الگوی گوه یا کنج (Wedge) تلقی می شود و این الگو از روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳ تا روز ۶ اکتبر ۲۰۱۴ شکل گرفته که هدفی در حدود سطح ۱۰۵۰ را برای اونس طلا نمایان می سازد.

در چارت دوم به وضوح مشخص است حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۳۹۱٫۷۶ (بالاترین سطح روز ۱۷ مارس) یک الگوی دو زیگزاگی شکل پیچیده را ساخته است و در مجموع کل هفت موج، این الگو را تشکیل خواهد داد و همانطور که در نمودار دوم مشخص است تا کنون فقط سه موج آن کامل شده است.

در مجموع بر این باوریم که در نمودار دوم موج چهارم یعنی موج a از هم اکنون شروع شده و در میان مدت (طی ۱ الی ۳ ماه) هدف اولیه ۱۱۰۱ را برای قیمت جهانی اونس طلا نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی قبلی c قرار گرفته است و سپس همانطور که در بالا اشاره کردیم طبق نمودار اول هدفهای نزولی بعدی ۱۰۸۶ و ۹۷۸ مورد توجه اونس طلا خواهد بود.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا