تحلیل ویژه چشم انداز قیمت نفت خام و برنت در ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده سطح حمایت ۵۰٫۳۰ دلار/بشکه را لمس کند و چنانچه بتواند این سطح را بشکند تا حدود سطح ۳۶٫۷۴ سقوط خواهد کرد.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت نفت در موج قدرتمند نزولی C قرار گرفته که این موج از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) آغاز شده است.

همانطور که می دانیم از نظر تحلیل تکنیکال معمولا این موجها از نوسانات نزولی بسیار شدیدی برخوردار هستند و شدت سقوط اخیر قیمت نفت طی چند ماه گذشته نیز همین موضوع را در این موج تایید کرده است.

این موج در واقع ادامه چرخه سه موجی بزرگ قیمت می باشد که این چرخه سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح ماه جولای ۲۰۰۸) شکل گرفته است.

براساس اندازه گیری طول امواجها نشان می دهد که موج اول یعنی موج A در سطح ۳۲٫۴۰ ( پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) به پایان رسیده است و بررسی سطوح فیبوناچی از این هدف موج کاهشی بزرگ C نشان از قدرت نزول قیمت نفت به سوی محدوده ۳۶٫۷۴ و حتی ۱۹٫۹۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) دارد.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت در این موج C به زیر سطح حمایت ۶۳٫۸۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) رسیده و از هم اکنون این سطح به عنوان مقاومت قوی قیمت در برابر حرکات اصلاحی شناخته می شود.

نگاهی دقیق تر در نمودار نشان می دهد که ساختار موج C در نمودار روزانه کف قیمتی که در روز ۱۶ دسامبر یعنی سطح ۵۳٫۶۰ لمس شد نمی تواند کف مطمئنی برای قیمت نفت باشد. این کف بسیار نزدیک به سطح حمایت ۵۳٫۶۹ (خط فیبوناچی ۲۳۸ درصدی از موج نزولی III) می باشد.

با توجه به در نظر گرفتن سومین موج از موج C به باور ما این موج III می تواند به موجهای کوچکتر زیادی تقسیم شود که یکی از موجها همانطور که در نمودار زیر می بینیم موج iv می باشد که هم اکنون این موج باعث اصلاح جزئی قیمت از سطح ۵۳٫۶۰ شده است.

قویا پیش بینی می کنیم که این موج اصلاحی و بازگشتی iv در نزدیکی همان سطح مقاومت ۵۹٫۰۰ یا اطراف سطح مقاومت ۶۰٫۳۰ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) تمام شود و دوباره از نزدیکی این سطوح، روند نزولی قیمت نفت از سرگرفته شود.

کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح حمایت ۵۳٫۶۹ می تواند راه را برای فرود سریع قیمت به نرخ ۴۹٫۶۱ هموار سازد. این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۰٫۳۰ می تواند باعث رسیدن به سطح ۶۲٫۶۵ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی) شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر دیده می شود انتظار داریم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده تا سطح ۴۱٫۹۹ دلار/بشکه سقوط کند که این سطح را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی قدرتمند C تایید کرده است.

در نمودار زیر مشاهده می کنید که این سومین موج از چرخه حرکت سه موجی است که از سطح ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به این سو تشکیل شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی در چارت اول نشان می دهد که این موج نزولی C در بیشترین قدرت کاهش خود می تواند حتی تا سطح ۱۵٫۷۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) سقوط کند که این سطح در نمودار اول دیده می شود.

هر چند سقوط قیمت نفت برنت تا سطح ۱۵٫۷۲ یک دید اغراق گرایانه به نظر می رسد اما حداقل سناریوی ممکن این است که قیمت می تواند براحتی تا سطح ۳۶٫۲۰ (پایین ترین سطح دسامبر سال ۲۰۰۸) کاهش یابد که این سطح تا حدودی نزدیک به سطح ۴۱٫۹۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می باشد که در نمودار اول بدان اشاره کردیم.

همچنین بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار اول نشان می دهد که سطح حمایت قمیت بر روی ۵۸٫۲۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) موقتا مانع از استمرار روند نزولی قیمت در موج C شده است که همین به اصلاح جزئی قیمت کمک کرده است.

تشخیص اینکه این حرکت اصلاحی تا کجا می تواند ادامه دار باشد تا حدودی سخت است با این حال در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده نزدیکی سطح مقاومت ۷۱٫۳۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) را شاید بتوان سقف قیمت و مقاومت جدی نفت برنت در نظر گرفت.

بررسی دقیق تر از ساختار موج C بیانگر آن است که این حرکت اصلاحی چندان هم قدرت زیادی برای رسیدن به سطح مقاومت ۷۱٫۳۷ را ندارد و احتمال اینکه قیمت به این حرکت اصلاحی خود در زیر سطح مقاومت ۷۱٫۳۷ خاتمه دهد نیز بسیار محتمل است.

در نمودار هفتگی دوم نیز می توان مشاهده کرد که این موج به موجهای کوچک زیادی می تواند تقسیم شود زیرا این طور به نظر می رسد که اصلاح قیمت از سطح ۵۸٫۵۰ (پایین ترین سطح ۱۶ دسامبر) در قالب موج iv شکل گرفته است که به احتمال زیاد در حوالی زیر سطح مقاومت ۶۷٫۳۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۸۱٫۶۱ – بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر – به ۵۸٫۵۰) به پیک و سقف خود برسد.

در کل در نمودار دوم موجهای زیادی وجود دارند که باید کامل شوند و به باور ما اولین موج می تواند موج v باشد که کل موج قبلی iv را معکوس خواهد کرد و در حرکت نزولی عبور قدرتمند قیمت به پایین سطح حمایت ۵۸٫۵۰ می تواند به نزول قیمت نفت برنت دریای شمال تا نرخهای ۴۱٫۹۹ و ۳۶٫۲۰ دلار/بشکه بیانجامد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت