تحلیل ویژه چشم انداز قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در ۱ الی ۳ ماهه آینده

این روزها در بازار ارز ثبت رکوردهای جدید چندان خبر مهیجی محسوب نمی شود. یورو ، پوند ، فرانک سویس، دلار کانادا ، دلار استرالیا و اونس طلا و حتی نفت تقریبا هر روز یکی دو بار موفق به فتح رکوردهای نزولی جدید می شوند و در این میان شاخص دلار آمریکا نیز همچنان برنده اصلی بازار است.

یورو با دست یافتن به زیر سطح ۱٫۲۲۰۰ کف جدیدی را در طی ۲ ساله گذشته فتح کرد و در طی ۲۴ ساعته گذشته سطح ۱٫۲۲۰۰ در نوردیده شد. به تبعیت از سقوط زوج ارز EURUSD دیگر زوج ارزها نیز کاهش یافتند بطوریکه پوند نیز خود را در برابر دلار پایین کشاند و تا آستانه سطح ۱٫۵۴۸۰ تضعیف شد و به نظر می رسد نقاط ۱٫۵۴ و ۱٫۵۳ را نشانه رفته است.

اونس طلا نیز از قافله عقب نمانده است و با سقوط خود به سطح ۱۱۷۰ به دنبال راهی برای کاهش بیشتر می گردد. دیگر ارزها نیز وضعیت مشابهی دارند. ارزش دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا به آستانه ۱٫۱۷ نزدیک می شود که حد بسیار بالایی برای این ارز محسوب می شود و ارزش دلار استرالیا (AUD) نیز عمدتا به خاطر کاهش رشد اقتصادی چین، همچنان در مسیر کاهشی خود در پایین نرخهای ۴٫۵ ساله گذشته در مقابل دلار آمریکا قرار گرفته است.

اکنون در زوج ارز یورو – دلار سطح حمایت بر روی نرخ ۱٫۲۱۳۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۰٫۸۲۲۸ – پایین ترین سطح سال ۲۰۰۰ به ۱٫۶۰۴۰ – بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) قرار دارد و چنانچه کندل این ماه در زیر سطح حمایت ۱٫۲۱۳۴ بسته شود راه را برای سقوط بیشتر یورو تا نرخ ۱٫۱۶۴۰ (پایین ترین سطح نوامبر ۲۰۰۵) هموار می سازد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است شاخص معاملات دلار آمریکا (DXY) یکی پس از دیگری سطوح مقاومتی خود را شکسته است و بار دیگر حرکتی صعودی را به سوی نرخهای بالای ۹۰٫۰۰ از سرگرفته است که در طی ۹ ساله گذشته بی سابقه بوده است.

انتظار داریم که رویدادهای سال آینده مخصوصا برنامه گسترش محرکهای اقتصادی و سیاست های انبساطی و خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا (ECB) منجر به ایجاد روند نزولی شدید برای یورو گردد و از سوی دیگر احتمال ادامه تقویت کلی شاخص دلار آمریکا به خاطر گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) همچنان وجود دارد.

در نمودار زیر برای شاخص دلار آمریکا (DXY) که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر جهان می سنجد، پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده با افزایش چشمگیری روبرو شود و به هدف اولیه ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) صعود کند.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت شاخص دلار آمریکا براحتی توانسته که از سطح مقاومت ۸۹٫۳۰۱ عبور کند و به همین خاطر  روند افزایشی قیمت تثبیت شده است و حتی تا قبل از تعطیلات سال نو میلادی خریداران شاخص دلار آمریکا تاب صبوری ندارند و قبل از کریستمس بر موجود پورتفوی دلاری خود می افزایند.

در این نمودار سطح مقاومت قیمت که بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (۳) یا موج C قرار گرفته بود با قدرت شکسته شده است و این موج افزایشی از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه ۲۰۱۴) شکل گرفته است و حتی قیمت توانسته خود را به بالای سطح مقاومت ۹۰٫۰۰ برساند.

به همین خاطر ادامه حرکت افزایشی شاخص دلار آمریکا به بالای سطح مقاومت ۹۰٫۰۰ می تواند راه را برای صعود قیمت به سوی سطح ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و حتی سطوح بالاتر هموار سازد. بنابراین این تفکرات و گمانه زنیها در حال حاضر بر بازار حاکم است و شاخص دلار آمریکا نیز همچنان در حال تاخت.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار