تحلیل و پیش بینی روند شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

در روزهای اخیر شاخص دلار آمریکا یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر جهان به بالاترین میزان خود در ۹ ساله گذشته رسیده است و همچنان که از قبل نیز پیش بینی کرده بودیم انتظار داریم که این روند افزایشی شاخص دلار در هفته جاری همچنان ادامه یابد و از نظر تحلیل تکنیکال بتواند در طی ۱ الی ۲ ماهه آینده حتی تا سطح ۹۵٫۸۵۹ افزایش یابد که این سطح را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی بسیار قوی C تایید کرده است.

پیامد تمامی این حوادث در بازار ارز، سقوط یورو در مقابل دلار به زیر سطح ۱٫۲۰ (به دلیل تزریق نقدینگی به شبکه بانکی اروپا و انتظار برای خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا در روز ۲۲ ژانویه) و انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اواسط سال جاری بوده است.

همانطور که در نمودار زیر شاخص دلار مشخص است این موج افزایشی قدرتمند C از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) شروع شده که در راستای ادامه گسترش چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) آغاز گردیده است.

بررسی سطوح فیبوناچی از کاهش ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹۸ نشان می دهد که ایندکس دلار توانسته سطح مقاومت ۸۹٫۹۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را بشکند و مقاومت بعدی نیز بر روی ۹۵٫۸۵۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تشکیل شده است.

ایندکس دلار آمریکا یکبار دیگر نیز قبلا در مارس ۲۰۰۹ به سطح مقاومت ۸۹٫۹۲۱ حمله کرده بود اما موفق به شکست قدرتمند این سطح نشد اما این بار این سطح را شکسته و همانطور که مشاهده می کنید در موج افزایشی بسیار قوی ۳ قرار گرفته که سومین موج از موج قوی C می باشد.

همچنین بررسی سطوح فیبوناچی در نمودار دوم نشان می دهد که قیمت ایندکس به بالای سطح مقاومت دیگر یعنی سطح ۸۹٫۳۰۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) رسیده است و تردیدی نیست که ایندکس براحتی توانسته مقاومت بعدی یعنی سطح ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نیز پشت سر بگذارد.

بنابراین هر دو نظریه سطوح فیبوناچی و تجزیه و تحلیل پروجکشن موّید آن هستند که حرکت افزایشی ایندکس دلار باز هم ادامه خواهد داشت.

در واقع دلیل دیگری برای امتداد حرکت افزایشی شاخص دلار در پیش روی بازار است که البته این مورد در میان مدت و بلند مدت بیشتر نمایان خواهد بود که قطعاً فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران برای خرید ایندکس دلار آمریکا با هدف ۹۵٫۸۵۹ فراهم خواهد نمود که در نمودارهای زیر مشاهده می فرمائید .

از این رو با توجه به سیر صعودی شاخص دلار آمریکا، انتظار برای ادامه سقوط شدید یورو و پوند در مقابل دلار چندان بعید نخواهد بود و ما برای یورو – دلار در طی روزها و هفته های آینده (طی ۲ الی ۴ هفته) نرخهای ۱٫۱۸۲۶ (پایین ترین سطح ماه فوریه ۲۰۰۶) و ۱٫۱۸۰۰ (پایین ترین سطح ژانویه ۲۰۰۶) و حتی ۱٫۱۶۴۰ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۵) را پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار

نمودار روند تغییرات هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار