تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با شروع به کار سال جدید تا به این جای کار در این هفته، شاهد فرود یورو بوده ایم و مهمترین حرکت قابل توجه، سقوط شدید یورو در برابر دلار بود که قیمت را به کمتر از ۱٫۲۰ یعنی پایین ترین نرخهای ۹ ساله گذشته رساند.

این حرکت نزولی امروز یورو تا سطح ۱٫۱۸۶۰ قابل پیش بینی بود و هم اکنون هرچند یک حرکت اصلاحی صورت گرفته است، با این حال، روند نزولی یورو به احتمال زیاد امتداد بیشتری یابد و این در حالی است که ارزش شاخص دلار آمریکا همچنان از اواسط سال ۲۰۱۴ به طور مستمر در حال افزایش است و هر افزایشی برای یورو فقط در قالب یک موج ناپایدار ظهور خواهد کرد. نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است.

یورو در چند ماه گذشته ضعیف ترین ارز بوده و معامله گرانی که یورو را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. این مسئله حکایت از آن دارد که گمانه زنیها درباره جلسه روز ۲۲ ژانویه بانک مرکزی اروپا (ECB) همچنان به ضرر یورو است و معامله گران انتظار دارند تا دراقی سیگنال منفی یورو و خرید اوراق قرضه دولتی روانه بازار کند.

این گمانه زنیها عامل اصلی نزول جدی یورو در برابر دلار بوده است به طوری که امروز زوج ارز EURUSD به پایین ترین حد خود از اوایل سال ۲۰۰۶ به این سو رسید و به نظر می رسد که این روند کاهشی یورو همچنان ادامه داشته باشد. بنابراین تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت یورو ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای یورو فروش است و حتی در صورت تقویت، این امواج مقطعی خواهند بود.

از سوی دیگر پارلمان یونان به نامزد ریاست جمهوری رای موافق نداده و عملا انتخابات زودهنگام در روز ۲۵ ژانویه سرنوشت بحرانی یونان را مشخص خواهد کرد و سناریوی خروج یونان از اتحادیه اروپا بار دیگر بر فشارهای نزولی یورو افزوده است و حتی حزب صدر اعظم آلمان مرکل نیز خود را برای خروج یونان از اتحادیه اروپا آماده کرده اند.

از این رو می بینیم که موج تقویت شاخص دلار آمریکا (همانطور که در نمودار زیر مشخص است) به اندازه ای قوی است که یورو توانایی ایستادن مقابل آن را ندارد بنابراین به نظر می رسد با افزایش شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۵٫۵۳ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) یورو چاره ای جز ضعیف شدن به ترتیب به سطوح ۱٫۱۸ و ۱٫۱۶ نداشته باشد.

در زوج ارز پوند – دلار نیز با توجه به آنکه سطح حمایت ۱٫۵۳۷۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۴۸۱۴ به ۱٫۷۱۹۲) شکسته شده است، همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی پوند نیز ادامه خواهد داشت و از این رو، کماکان منتظر فرود بیشتر پوند تا نرخهای ۱٫۵۱۵۰ ، ۱٫۵۱۰۰ ، ۱٫۵۰۰۰ و حتی ۱٫۴۸۱۴ (پایین ترین سطح ۹ آوریل ۲۰۱۳) هستیم.

روز چهارشنبه این هفته اخبار مهم تورم در اروپا و صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا منتشر خواهد شد و انتظار می رود، با توجه به نوسانات اخیر بازار، انتشار این اخبار موتور حرکت بازار را روشن کنند.

خبر مهم دیگری که روز جمعه منتشر خواهد شد، میزان آمار ماهیانه اشتغال ایالات متحده در ماه دسامبر است که می تواند در تعیین سرنوشت حرکت دلار نقش تاثیرگذاری داشته باشد، هر چند که ما از هم اکنون روند یورو را کاهشی و روند شاخص دلار را افزایشی پیش بینی می کنیم.

چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا نیز بدلیل افزایش ارزش دلار همچنان منفی است که این موضوع اونس طلا را به شدت تحت فشار قرار داده و تاثیر بالا رفتن پریمیوم طلای چین را تا حدودی خنثی کرده است و قیمت همچنان پشت سدّ قوی و مستحکم ۱۲۰۰ تثبیت شده است.

بنابراین از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این فلز برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش دهد. بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها اونس طلا و نفت است.

نمودار روند تغییرات هفتگی شاخص جهانی دلار آمریکا

ایندکس دلار