تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح ۴۸٫۳۸ دلار/بشکه سقوط کرد و تا نرخهای زیر این سطح پایین آمده است و حالا این سطح ۴۸٫۳۸ تبدیل به سطح مقاومت جدّی نفت شده است.

برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن با توجه به آنکه سطح ۴۸٫۳۸ را شکسته است تا سطح ۴۶٫۷۱ کاهش یابد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

در نمودار پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی قرار داشت که با قدرت شکسته شد و هم اکنون فضا برای کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۴۶٫۷۱ فراهم شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۶۹٫۵۴ (بالاترین سطح روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴) قرار دارد.

همانطور که قبلا گفتیم این موج بخشی از حرکت نزولی بزرگتر نفت است که از سطح ۷۷٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) شروع شده است و حمایت جزئی بعدی قیمت بر روی ۴۶٫۷۱ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) واقع شده است.

این حرکت نزولی در قالب موج ۵ در جریان است که می تواند به اندازه ی طول موج اول یعنی موج ۱ حرکت کند و قیمت را تا نزدیکی سطح ۴۴٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) پایین بکشاند.

این در حالی است که هر گونه حرکت اصلاحی به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۳۸ تنها باعث اصلاح جزئی و کوتاه به سطح ۵۰٫۰۴ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می شود.

لازم به ذکر است که امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی ۱٫۸- میلیون بشکه به ۹۰۰+ هزار بشکه تغییر یابد.

در صورت تحقق این روند، احتمال فرود بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نرخهای ۴۶٫۷۱ و سپس ۴۴٫۶۵ دلار/بشکه بوجود خواهد آمد که در چارت زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن تا سطح ۴۹٫۸۴ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را بررسی الگوی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت در موج نزولی v یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی قرار دارد که از سطح ۵۷٫۹۶ (بالاترین سطح تایم فریم ۱ ساعته روز ۲ ژانویه) شروع شده است.

این چرخه از امواج الیوت در درون تونل نزولی در نوسان است که کف این تونل هدفی در حدود سطح ۴۹٫۸۴ (خط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی) را مشخص می سازد.

در نمودار زیر می بینیم که سطح حمایت قیمت بر روی ۵۰٫۷۹ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) واقع شده است که موقتا مانع از ریزش بیشتر قیمت در موج نزولی v شده است و مقداری به اصلاح قیمت به سوی سطح ۵۱٫۷۳ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) انجامیده است و پس از آن انتظار داریم که قیمت بتواند سطح ۵۰٫۷۹ را با قدرت بشکند و به سوی سطح ۴۹٫۸۴ کاهش یابد.

به باور ما این منطقه سقف قیمت نفت برنت می باشد و نمودارهای ما نشان می دهند که تثبیت قیمت در پایین سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ تاییدی بر استمرار روند کاهشی است و می تواند هدف ۴۹٫۸۴ دلار/بشکه و حتی پایین تر را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت