تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو مجددا با سقوط خود موفق به ثبت رکورد نزولی جدیدی در برابر دلار در طی ۹ ساله گذشته شد و این در حالی است که سقوط ارزش یورو بیش از آنکه به وقایع بنیادین آمریکا مربوط باشد از حوادث تلخ اقتصاد اروپا نشات می گیرد.

امروز نرخ رشد قیمت مصرف کنندگان اروپا (CPI) در ماه دسامبر به خاطر سقوط قیمت نفت بسیار کمتر از حد انتظار اعلام شد و به میزان ۰٫۲%- کاهش یافت که پایین ترین میزان تورم اروپا از ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ به این سو می باشد و اینها همه حکایت از وخامت اوضاع اقتصادی اروپا دارد که دیگر عموم فعالان بازار به نیکی از آن مطلعند.

این حالت بدترین وضعیتی است که می تواند برای یک اقتصاد پیش بیاید و در حال حاضر برای مقامات اروپا مبارزه با تورم منفی اولویت بالاتری دارد و این مسئله در سخنان ماریو دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) در روز یکم ژانویه بار دیگر متبلور شد. نکته ای که باید در خصوص پیش بینی برای تضعیف یورو در نظر داشت آنکه، بانک مرکزی اروپا پیشتر تمایل خود برای مقابله با تورم منفی (Deflation) را اعلام کرده و احتمال افزایش بودجه خرید اوراق قرضه دولتی را مطرح نموده است.

همانطور که در نوشتارهای گذشته اشاره کردم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را در جهت تقویت یورو داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت موافق یورو باشد ممکن است بسیار اندک باشد.

به همین دلیل چشم انداز نرخ بهره اروپا منفی است و این مسئله مدت طولانی است که به یورو فشار وارد کرده و در برابر بسیاری از ارزهای رایج روندی نزولی داشته است ، هر چند در این میان باید به بالا رفتن قیمت ایندکس دلار نیز اشاره کرد.

امروز با توجه به اینکه تورم اروپا ۰٫۲%- اعلام شد مجددا این گمانه زنیها در خصوص خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا در بازار شنیده می شود و اگر مقامات ECB تشخیص دهند که تورم منفی واقعا به اقتصاد آنان ضربه می زند روز ۲۲ ژانویه فرصت بسیار مناسبی است تا سیگنال مشخصی روانه بازار کنند.

چنانچه بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه بعدی خود موضوع مهم “افزایش بودجه خرید اوراق قرضه دولتی” را مطرح نماید، می توان انتظار داشت که ارزش یورو در مقابل دلار تا سطح ۱٫۱۶۴۰ سقوط کند که این سطح پایین ترین نرخ از ماه نوامبر ۲۰۰۵ به این سو می باشد.

با توجه به اعلام آمارهای مثبت اقتصادی اخیر در ایالات متحده و نیز از آنجاییکه در تقویم اقتصادی امروز اخبار چندانی منتشر نمی شود، تمرکز اصلی بازار به صورتجلسه FOMC است که امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد.

به باور ما این صورتجلسه احتمالاً نشان دهد اعضا نسبت به وضعیت احیای رشد اقتصادی آمریکا خوشبین هستند اما همچنان متعهد به “پایین نگاه داشتن نرخ بهره فدرال برای مدت طولانی” باشند و اگر این عبارت حذف شود ، شاخص دلار آمریکا (DXY) همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو