تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

نفت خام سبک آمریکا همچنان متحمل فشارهای نزولی است و سقوط اخیر آن نشان می دهد هر گونه حرکت صعودی آن بی ثبات بوده است و برای امروز هر چند قیمت به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۳۸ دلار/بشکه رسیده است و احتمال ریتریس و اصلاح جزئی تا نزدیکی مقاومت بعدی یعنی ۵۰٫۰۴ وجود دارد اما انتظار داریم که فروشندگان مجدد از نزدیکی این سطح وارد بازار شوند و قیمت دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید سطح مقاومت اولیه بر روی خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی قرار داشت که شکسته شد و این موج نزولی از سطح ۶۹٫۵۴ (بالاترین سطح روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴) شروع شده است. مقاومت بعدی قیمت بر روی ۵۰٫۰۴ یعنی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی وجود دارد.

این روند نزولی نفت بخشی از روند نزولی بزرگتر است که از سطح ۷۷٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) آغاز شده است و بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که پنج موج این روند نزولی بزرگتر را تشکیل داده اند و موج پنجم یعنی موج ۵ هنوز به نظر می رسد که تکمیل نشده باشد به خاطر اینکه این موج نزولی می تواند به اندازه ی طول موج اول یعنی موج ۱ حرکت کند و تا حدود سطح ۴۴٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) سقوط کند.

از این رو برای امروز پیش بینی می کنیم با رسیدن قیمت به نزدیکی مقاومت ۵۰٫۰۴ بار دیگر فشار بر نفت آغاز شود. باید توجه داشت اگر قیمت دوباره به زیر سطح ۴۸٫۳۸ سقوط کند، دیگر در انتظار اصلاح به ۵۰٫۰۴ نخواهیم ماند و مجدد می بایست در انتظار رسیدن به هدف های پایین تر ۴۶٫۷۱ و ۴۴٫۶۵ بود.

بنابراین با توجه به آنکه دیروز هم موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا به میزان ۳٫۱- میلیون بشکه کاهش یافت و با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در بالای سطح ۴۸٫۳۸ قرار دارد، انتظار می رود حرکت اصلاحی کوتاه تا حوالی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح مقاومت ۵۰٫۰۴ دلار/بشکه ادامه یابد و پس از آن دوباره فرصتهایی برای فروش در نزدیکی این سطح ایجاد گردد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید امروز پیش بینی می کنیم که قیمت مجدد سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ دلار/بشکه را لمس کند زیرا حرکت اصلاحی که از سطح ۴۹٫۶۶ (پایین ترین سطح روز ۷ ژانویه) شروع شده هنوز تکمیل نشده است.

در چارت زیر این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در سه موج شکل گرفته است و تا کنون فقط دو موج آن کامل شده است و ما هم اکنون در موج سوم یعنی موج c قرار داریم که می تواند دوباره به سوی سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۵۷٫۲۸ – بالاترین سطح روز ۲ ژانویه) و بالاتر برسد.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت نفت برنت دریای شمال خود را بالای سطح حمایت ۵۰٫۷۹ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی) تثبیت کرده است که به معنای استمرار موج اصلاحی می باشد.

این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۵۰٫۷۹ می تواند منجر به کاهش دوباره قیمت به سطح ۴۹٫۸۴ (خط فیبوناچی ۳۰۰ درصدی) گردد.

با توجه به این شرایط پس از انجام حرکت اصلاحی همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی نفت برنت ادامه خواهد داشت و می توان با فروش نفت برنت در نزدیکی سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ دلار/بشکه یا سطوح مقاومت بالاتر دوباره در انتظار فرود بیشتر قیمت تا سطوح پایین تر شد.

از این رو هرگونه حرکت اصلاحی به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی می شود و پس از انجام این حرکت اصلاحی، فروشندگان همچنان به فشار برای سقوط بیشتر قیمت ادامه خواهند داد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت