تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در زوج ارز یورو – دلار تغییر خاصی در تصویر تکنیکال این زوج دیده نمی شود و فشارهای نزولی یورو همچنان ادامه دارد و نوسانات بسیار سنگینی بر این زوج وارد شده است.

در حال حاضر شاهد سقوط شدید قیمت به پایین سطح ۱٫۱۸۰۰ هستیم و از آنجاییکه گمانه زنی ها از تصمیم بانک مرکزی اروپا (ECB) برای خرید اوراق قرضه دولتی در جلسه روز ۲۲ ژانویه بسیار بالا رفته است، انتظار می رود که حرکت نزولی یورو تا سطح ۱٫۱۷۴۷ یعنی جاییکه معاملات یورو در سال ۱۹۹۹ شروع شد ادامه یابد و پس از آن شاهد ریزش مجدد قیمت به سطح ۱٫۱۶۴۰ (پایین ترین سطح نوامبر ۲۰۰۵) باشیم. از این رو حرکت نزولی این زوج در سطوح تاریخی پایین ۹ ساله گذشته همچنان ادامه دارد.

امروز نیز اعلام آمارهای ضعیف اقتصادی سفارشات صنعتی آلمان در ماه نوامبر و کاهش انتظارات تورمی مصرف کنندگان اروپا فرصتهای جدیدی برای ورود به پوزیشن فروش یورو در زیر سطح ۱٫۱۸۰۰ با تارگت اولیه ۱٫۱۷۵۰ ایجاد کرده است. علت این امر نیز کاملا مشخص است، اکثر بانکهای مرکزی مخصوصا بانک مرکزی اروپا در اندیشه گسترش سیاست های انبساطی و کاهش نرخ بهره اند و بانک فدرال رزرو آمریکا در فکر افزایش نرخ بهره است.

در زوج ارز پوند – دلار آمریکا نیز فروشندگان همچنان کنترل اصلی قیمت را در دست دارند و قیمت این زوج ارز به کمترین نرخهای ۱۸ ماهه گذشته سقوط کرده است.

عواملی چون افزایش شاخص دلار آمریکا، چشم انداز ضعیف اقتصادی انگلیس، عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و کاهش انتظارات از افزایش نرخ بهره انگلیس در سال جاری از مهمترین دلایل سقوط پوند می باشد.

در این صورت در زوج ارز پوند – دلار آمریکا شاهد کاهش تدریجی قیمت به سوی سطوح ۱٫۵۰۳۰ و ۱٫۵۰۰۰ و سپس ۱٫۴۸۱۴ (پایین ترین سطح ۹ آوریل ۲۰۱۳) خواهیم بود.

فردا نیز شاخص آمار اشتغال آمریکا برای ماه دسامبر اعلام می شود و بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

برای ماه دسامبر چیزی در حدود ۲۴۰۰۰۰ هزار را انتظار داریم و اگر رقم نهایی بالاتر از ۲۰۰۰۰۰ اعلام شود این خبر برای شاخص دلار مثبت خواهد بود و همچنان بر این باوریم که حرکت افزایش شاخص دلار آمریکا ادامه دارد و از این رو، در میان مدت و بلند مدت کماکان منتظر تقویت بیشتر تا نرخ ۹۵٫۵۳ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و حتی ۹۸٫۳۷۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) هستیم که در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار