تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

هم اکنون در حدود پنج روز است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین ۱۲۰۵ و ۱۲۲۱ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از این فلز دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند. علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار برای استراحت، انتظار بازار برای خبر امروز نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

بنابراین وضعیت برای اونس طلا تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امروز را قویتر خواهد کرد. امروز در آستانه اعلام آمار اشتغال ماهانه ایالات متحده (NFP)، انتظار می رود معامله گران به انتظار تعیین جهت حرکت باقی بمانند.

از آنجاییکه آمار اشتغال ماهانه (NFP)- که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود خبر بسیار مهمی برای تعیین جهت حرکت بازارهای مالی است، باید تا انتشار این خبر منتظر ماند.

پیش بینی بازار برای امروز نشان دهنده ۲۴۰۰۰۰+ فرصتهای شغلی آمریکا در ماه دسامبر است و برای نرخ بیکاری نیز انتظار می رود از رقم قبلی ۵٫۸% به ۵٫۷% کاهش یابد. از آنجاییکه این آمار می تواند چشم اندازی از سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا را نمایان کند، از اهمیت قابل توجهی برای معامله گران برخوردار است.

در صورت کاهش این شاخص به پایین ۲۰۰۰۰۰ اوضاع بازار کار آمریکا چندان مثبت ارزیابی نمی شود و احتمال افزایش نرخ بهره در اواسط سال جاری کمرنگ تر می شود که تضعیف دلار و تقویت اونس طلا را در پی دارد. این تقویت احتمالا موجب شکسته شدن سطح مقاومت اونس طلا خواهد شد و به عنوان مثال مقاومت ۱۲۲۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) خواهد شکست که شکست مهمی با هدف ۱۲۳۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) محسوب می شود.

اما در صورت افزایش NFP به بالای ۲۴۰۰۰۰ می توان انتظار تقویت دلار و تضعیف اونس طلا را داشت و علت این موضوع اینست که مثبت بودن اوضاع بازار کار، فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره در اواسط سال جاری مصمّم تر خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد اونس طلا از این فرصت برای ایجاد یک موج نزولی استفاده خواهد کرد و در صورت شکست سطح ۱۲۰۳ تا منطقه ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۱۶۸ کاهش خواهد یافت.

بدین جهت از نظر تحلیل تکنیکال نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح ۱۲۰۳ یا ۱۲۲۱ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید. به همین خاطر قیمت در روندی خنثی قرار گرفته و در انتظار اعلام خبر امروز برای شروع حرکت است.

بطور کل نیز این طبیعت بازار است که ساعت های قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر ، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم و در طی چند روز گذشته نبود رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این داشته که معامله گران ترجیح می دهند که امروز به انتظار NFP و روشن شدن وضعیت بازار کار آمریکا بنشینند تا جهت قیمت جهانی اونس طلا مشخص شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا