تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا هر چند روند قیمت کماکان نزولی می باشد و رسیدن به سطوح ۴۶٫۷۱ و ۴۴٫۶۵ دلار/بشکه محتمل است اما قبل از شروع روند نزولی هنوز احتمال تاچ سطح مقاومت ۵۰٫۰۴ وجود دارد و اگر بتواند به هر دلیلی این سطح را با قدرت بشکند و یکی دو ساعت بالای آن تثبیت شود می تواند تا نزدیکی سطح ۵۲٫۱۰ ریتریس کند.

در نمودار پایین مشخص است که سطح مقاومت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۶۹٫۵۴ (بالاترین سطح ۱ دسامبر ۲۰۱۴) قرار دارد و چنانچه این سطح شکسته شود مقاومت بعدی بر روی نرخ ۵۲٫۱۰ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) قرار خواهد گرفت.

از منظر تحلیل تکنیکال هنوز معلوم نیست روند نزولی قیمت که از سطح ۷۷٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر) شروع شده تکمیل گردیده است یا نه ، زیرا ممکن است که این روند در پنج موج تشکیل شده باشد و برای کسانیکه هنوز فروشنده نفت هستند باید گفت که موج ۵ هنوز می تواند به اندازه ی طول موج ۱ حرکت کند و قیمت را تا سطح ۴۴٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) پایین بکشاند.

از این رو احتمال اینکه قیمت در همان نزدیکی سطح مقاومت ۵۰٫۰۴ به این حرکت اصلاحی خود خاتمه دهد نیز همچنان محتمل است و سطوح حمایت قیمت بر روی ۴۸٫۳۸ و ۴۷٫۷۰ قرار دارند و شکسته شدن این سطوح، تمرکز را دوباره معطوف به سقوط قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۴۶٫۷۱ دلار/بشکه خواهد کرد.

به باور ما اخبار اشتغال آمریکا که امروز در بازار ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت نفت را فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن امروز پیش بینی می کنیم که قیمت مجدد سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ دلار/بشکه را لمس کند و اگر این سطح با قدرت شکسته شود قیمت نفت برنت را آماده ریتریس بیشتر به سوی سطح ۵۲٫۹۱ خواهد کرد.

در نمودار زیر می بینیم که این دو سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی ۵۷٫۲۸ (بالاترین سطح کندل یک ساعته روز ۲ ژانویه) قرار دارند.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که شانس کمی برای شکست سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ وجود دارد زیرا حرکت اصلاحی که از سطح ۴۹٫۶۶ (پایین ترین سطح روز ۷ ژانویه) شروع شده در قالب موج اصلاحی کوتاه (۴) صورت گرفته است که می تواند حرکتی شبیه اصلاح جزئی قیمت از سطح ۵۹٫۸۴ (پایین ترین سطح روز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴) را داشته باشد.

از نظر بررسی امواج الیوت، این موج تصحیحی (۴) توانایی و قدرت زیادی نخواهد داشت زیرا انتظار می رود از نزدیکی سطح مقاومت ۵۱٫۷۳ در موج بعدی یعنی موج نزولی (۵) قرار گیرد و در حرکت نزولی نفوذ قیمت نفت برنت به زیر سطح ۴۹٫۸۴ می تواند منجر به استمرار روند نزولی به سوی سطح ۴۸ دلار/بشکه گردد.

در حال حاضر بدلیل گزارش امروز اشتغال ماهانه در ایالات متحده (NFP)، سرمایه گذاران در وضعیت ” انتظار و نظاره” هستند و تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران چندان تمایلی برای ورود به معاملات ندارند تا اینکه این خبر اعلام شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت