تحلیل و پیش بینی اختلاف قیمت نفت خام و برنت دریای شمال در ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای اختلاف یا اسپرد قیمت نفت خام سبک آمریکا و نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که این اختلاف در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به ۲٫۶۷+ دلار افزایش یافت که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در تایم فریم روزانه مشخص است که الگوی گوه (Wedge) شکل گرفته ‌است و اختلاف این دو نفت در درون این الگو به صورت زیگزاگی شکل در حال افزایش بوده است و سقف این الگو هدف ۶٫۰۰+ را نشان می دهد.

با نگاهی به نمودار پایین متوجه می شویم که پنج موج این الگوی گوه را ساخته اند و اختلاف قیمت در موج پنجم یعنی موج E در حرکت است که این موج نیز خود به سه موج کوچکتر تقسیم شده است.

در حال حاضر اختلاف قیمت نفت آمریکا با نفت برنت در موج سوم یعنی موج c قرار گرفته که این موج از سطح ۹٫۶۷- (پایین ترین سطح روز ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴) شروع شده است. بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که موج c هنوز موفق نشده از سطح مقاومت ۰٫۳۱+ که بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد عبور کند.

در هر حال به اعتقاد ما این سطح شکسته خواهد شد و اختلاف این دو نفت را تا حدود سطح ۶٫۴۸+ بالا خواهد آورد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی تشکیل است.

با توجه به اینکه حرکت نزولی اخیر قیمت از سطح ۰٫۳۷+ (بالاترین سطح روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴) تماما به نرخهای بالا معکوس شده است، باید در انتظار از سرگیری موج افزایشی c باشیم. از این رو هدف واقع بینانه این موج دستیابی به سطح ۲٫۶۷+ است که این سطح در خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی مشخص است.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار روزانه نزدیک ترین مقاومت بر سر راه این موج سطج ۱٫۵۹- (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) است که در برابر این موج افزایشی c چندان مقاومت قوی و محکم به نظر نمی رسد و به احتمال زیاد شکسته خواهد شد. در چارت پایین قیمت اختلاف این دو نفت یکبار در روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ به سطح مقاومت ۰٫۳۱+ حمله کرد اما ناموفق بود اما انتظار داریم که برای بار دوم بتواند با قدرت از این سطح مقاومت عبور کند.

لازم به ذکر است که سطح حمایت اختلاف نیز بر روی ۳٫۵- است و اگر به هر دلیلی شکسته شود دیگر در این شرایط به سر نخواهیم برد و ممکن است که اختلاف قیمت نفت آمریکا و برنت را تا حدود سطح ۵٫۸۶- (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) پایین بکشاند.

اما تا زمانیکه بالای این سطح حمایت ۳٫۵- قرار دارد می توان انتظار داشت که اختلاف به سوی سطح ۲٫۶۷+ و حتی ۶٫۴۸+ دلار برسد و این به معنای آن است که در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده قیمت نفت خام سبک آمریکا گران تر از قیمت نفت برنت دریای شمال خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه اختلاف قیمت نفت خام سبک آمریکا با نفت برنت دریای شمال بازار لندن

اختلاف