تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

روز آغازین هفته دوباره با سقوط یورو همراه بود و تقریبا تمامی آنچه یورو در روز جمعه پس از اعلام آمار اشتغال آمریکا در برابر دلار بدست آورده بود امروز از دست رفت و بطور کلی، معامله گران اقدام به فروش یورو در محدوده های سطوح مقاومت کرده اند.

همانطور که امروز تا بدین لحظه دیدیم سطح ۱٫۱۸۷۰ آنقدر مقاوم بوده که توانسته مانع از ادامه حرکت اصلاحی یورو گردد. به باور ما، هنوز هم سناریوی اصلی، استمرار حرکت نزولی یورو است و سقوط قیمت تا سطح ۱٫۱۷۵۰ و ۱٫۱۶۴۰ (پایین ترین سطح نوامبر ۲۰۰۵) خواهد بود.

در هر حال اگر از اما و اگرها بگذریم اعداد و ارقام اقتصادی منطقه اروپا حکایت از درستی نظر مقامات بانک مرکزی اروپا دارد و احتمال خرید اوراق قرضه دولتی در ماه ژانویه یا ماه مارس وجود دارد و هرچند برای جلسه هفته آینده (روز ۲۲ ژانویه) هنوز گمانه زنی مشخصی نداریم اما خرید اوراق قرضه دولتی اروپا چندان امر بعیدی نیست.

از این رو می باید به انتظار شروع حرکت نزولی یورو در مقابل دلار در صورت شکسته شدن سطح ۱٫۱۷۵۰ باشیم زیرا چنین آمار ضعیفی از اقتصاد اروپا مخصوصا تورم منفی به معنای خرید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

در حال حاضر یورو فاصله چندانی تا عدد ۱٫۱۷۵۰ ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود یورو سقوط قابل ملاحظه ای دیگری خواهد داشت و خود را گامی دیگر به ۱٫۱۶۴۰ نزدیک می کند.

برای شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) که نرخ برابری ایندکس دلار را نسبت به شش ارز معتبر جهان نشان می‌دهد، پیش بینی می کنیم که در هفته جاری از سطح مقاومت ۹۲٫۶۹۴ عبور کند و تا حدود سطح ۹۳٫۷۷۶ افزایش یابد که این موضوع را از نظر بررسی تحلیل تکنیکال و امواج الیوت قرار گرفتن قیمت در موج قدرتمند افزایشی ۳ تایید کرده است.

در نمودار پایین مشخص است که سطح مقاومت قیمت بر روی خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار دارد و این موج قوی از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه) آغاز شده است.

مقاومت بعدی بر روی ۹۳٫۷۷۶ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) وجود دارد و چنانچه این سطح شکسته شود موجب افزایش قیمت شاخص دلار آمریکا به سوی سطح ۹۵٫۵۳۳ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) می گردد.

به باور ما این موج افزایشی ۳ از قدرت خیلی زیادی برخوردار است و حتی می تواند در این موج خود را در طی ۳ ماه یا ۶ ماهه آینده تا سطح ۹۸٫۳۷۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) بالا بکشاند.

لازم به ذکر است که برای این هفته هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی ایندکس دلار آمریکا محدود خواهد بود و سطح حمایت مهم این هفته بر روی ۹۰٫۹۳۷ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) ساخته شده است.

از این رو برای این هفته با شکسته شدن سطح مقاومت ۹۲٫۶۹، سیگنال ادامه روند صعودی صادر خواهد شد که با توجه با سطوح فیبوناچی، هدف این الگوی افزایشی سطح ۹۳٫۷۷ می باشد که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار