تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

سرانجام، چنانچه پیش بینی می کردیم، نفت ناگزیر تن به سقوط شدید دیگری داد و این همان طوفانی بود که پیشتر انتظار آن را داشتیم و بارها با استناد به تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال بدان اشاره نموده بودیم.

حرکت کنونی قیمت نفت خام سبک آمریکا کاملاً نزولی است و روز گذشته نیز این حرکت به هدف مورد نظر ما یعنی سطح ۴۶٫۷۱ دلار/بشکه رسید و برای امروز با توجه به اینکه سطح ۴۴٫۶۵ نیز شکسته شده است باید منتظر فرود بیشتر قیمت به سطح ۴۳٫۲۴ باشیم.

همانطور که روز گذشته گفتیم سطوح زیر ۴۶٫۷۱ و ۴۴٫۶۵ سطوح مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش هستند و هم اکنون قیمت نفت در پایین ترین سطح خود در ۶ ساله گذشته قرار گرفته است.

این سطوح حمایت همانطور که در چارت زیر مشخص هستند به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی قرار داشتند که با قدرت شکسته شدند و اگر وضعیت فعلی کماکان پایدار بماند، احتمال سقوط بیشتر تا سطح ۴۳٫۲۴ وجود دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی می باشد.

به باور ما سقوط نفت همچنان ادامه دارد و در این میان تنها مقامات اوپک هستند که هیچگونه واکنشی را به آن نشان نداده اند و معامله گران با شنیدن هر خبر منفی از وضعیت بازارهای مالی، اقدام به فروش بیشتر نفت خواهند کرد.

در چنین شرایطی، نفت راهی جز ادامه روند نزولی ندارد و هنوز هم باید در موج نزولی ۵ در انتظار ادامه فشارها باشیم. این موضوع می تواند به امتداد حرکت کاهشی نفت خام سبک آمریکا بیانجامد که در نمودار زیر به وضوح مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن به سوی سطح ۴۵٫۸۸ دلار/بشکه کاهش یابد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی ۵ تایید کرده است. این پنجمین موج از موج کاهشی (۳) می باشد که از سطح ۶۲٫۱۴ (بالاترین سطح روز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴) شروع شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال، با توجه به اینکه موج سوم یعنی موج ۳ کمی بلندتر از موج اول یعنی موج ۱ است، انتظار داریم که موج نزولی ۵ در جهت نزول قیمت امتداد بیشتری یابد. بررسی سطوح فیبوناچی با توجه به طول موج ۱ نشان می دهد که اولین تارگت قیمت سطح ۴۵٫۸۸ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) است.

در نمودار زیر دیده می شود که خط روند نزولی رسم شده از نقطه کف موج ۱ و موج ۳ هدفی در حدود سطح ۴۴٫۳۹ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) را نشانه گرفته است.

سطح مقاومت قیمت بر روی ۴۷٫۳۷ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) واقع شده است و اگر به هر دلیلی این سطح شکسته شود زمینه را برای اصلاح به سطح ۴۸٫۳۰ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) فراهم می آورد. در هر صورت از نظر ما چشم انداز قیمت کماکان نزولی است و احتمال سقوط قیمت به سطح ۴۱٫۹۹ وجود دارد.

از آنجاییکه احتمال ادامه رسیدن قیمت نفت برنت به مقاومت ۴۷٫۳۷ در کوتاه مدت کم است، انتظار می رود امروز حرکت نزولی قیمت نفت برنت به سوی سطوح ۴۵٫۸۸ و ۴۴٫۳۹ دلار/بشکه بسیار محتمل باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت