تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در نمودار قیمت نفت خام سبک آمریکا انتظار داریم که امروز قیمت فعلا با سطح حمایت ۴۶٫۲۹ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) روبرو شود و تنها به شرط آنکه این سطح شکسته شود و قیمت به زیر سطح ۴۶٫۰۰ برسد می تواند زمینه سقوط قیمت به سطح ۴۴٫۲۰ را فراهم آورد.

به همین خاطر برای امروز پیش بینی می کنیم تا زمانیکه سطح حمایت ۴۶٫۲۹ شکسته نشده ممکن است قیمت سطح مقاومت ۴۷٫۵۸ را لمس کند و اگر این سطح دوباره شکسته شود می تواند به اصلاح دوباره قیمت به سطح ۴۹٫۶۷ بیانجامد.

همانگونه که در نمودار مشخص است این دو سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۵۸٫۵۳ (بالاترین سطح روز ۲۲ دسامبر) به ۴۴٫۲۰ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) قرار گرفته اند.

در چارت زیر به وضوح دیده می شود حرکت افزایشی قیمت از سطح ۴۴٫۲۰ در قالب پنج موج صورت گرفته که در راستای الگوی زیگزاگی شکل می باشد و حتی ممکن است قیمت مجدد سطح ۵۱٫۲۷ (بالاترین سطح روز گذشته) را دوباره تاچ کند.

بنابراین در حرکت نزولی، سطح حمایت در نرخ ۴۶٫۲۹ تشکیل شده است و تنها سقوط قیمت نفت به زیر این سطح، حرکت قیمت را نزولی خواهد کرد.

حرکت نفت در بالای این سطح فعلا اصلاحی است و زمینه ساز اصلاح بیشتر تا سطوح ۴۷٫۵۸ و ۴۹٫۶۷ را فراهم خواهد ساخت و همانطور که اشاره کردیم، تنها به شرط قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۴۶٫۲۹ به معنای شروع حرکت نزولی است و با شکسته شدن سطح ۴۶٫۰۰ این حرکت کاهشی به سوی سطح ۴۴٫۲۰ دلار/بشکه بیشتر تایید خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام
برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن امروز پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت در بالای سطح حمایت ۴۷٫۵۱ دلار/بشکه قرار دارد روند حرکت فعلا اصلاحی باشد و هدف رسیدن قیمت به سطح ۴۸٫۸۰ می باشد و اگر این سطح نیز شکسته شود موجب افزایش به ۴۹٫۵۳ می شود که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

افزایش قیمت از سطح ۴۵٫۵۹ (پایین ترین سطح روز ۱۴ ژانویه) در قالب پنج موج شکل گرفته که نشان از حرکت سه موجی قیمت دارد و تا کنون دو موج آن تکمیل شده و هم اکنون در موج سوم یعنی موج c قرار داریم که ممکن است در این موج قیمت را حتی به سوی سطح ۵۰٫۶۲ (بالاترین سطح روز ۱۵ ژانویه) برساند.

در بیشترین قدرت خود این موج حتی پتانسیل رشد تا حدود سطح ۵۲٫۶۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) را نیز دارد. اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۴۸٫۸۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۳۶ درصدی) تشکیل شده که موقتا مانع از پیشروی قیمت به سوی سطح ۴۹٫۵۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) شده است.

سطح حمایت نیز در نرخ ۴۷٫۵۱ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۵۹ به ۵۰٫۶۲ است، قرار دارد و چنانچه به هر دلیلی این سطح با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به سطح ۴۶٫۷۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

بنابراین برای توقف حرکت اصلاحی، می بایست قیمت در پایین سطح ۴۷٫۵۱ تثبیت شود و تا زمانیکه بالای این سطح باشد، همچنان فضا برای امتداد حرکت اصلاحی به ترتیب تا سطوح ۴۸٫۸۰ و ۴۹٫۵۳ پس از آن سطوح ۵۰٫۱۳ و ۵۰٫۷۲ دلار/بشکه وجود دارد که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت