تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و از این رو، انتظار می رود میزان نقدینگی پایین و بازار در روندی خنثی قرار گیرد اما همچنان توجه بازار به افزایش قیمت جهانی اونس طلا به نزدیکی بالاترین سطح ۴ ماهه گذشته متمرکز شده است.

در هفته جاری، بازار به آمارهای اقتصادی مهم ایالات متحده و نیز تصمیمات بانکهای مرکزی متمرکز خواهد بود. یکی از مهمترین عواملی که در هفته جاری بازار به دقت به آن توجه می کند، برنامه آتی محرک های اقتصادی بانک مرکزی اروپا (ECB) است که در نهایت تعیین کننده حرکت اونس طلا خواهد بود.

به باور ما بیشتر به خاطر عدم قطعیتی که در بازارهای جهانی وجود دارد، سرمایه گذاران را برای خرید اونس طلا به عنوان پناهگاه امن ترغیب کرده است.

از سوی دیگر منابع صندوق شمش اسپایدر (SPDR) که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بر روی طلا است بیشترین رشد روزانه خود را در حدود پنج ساله گذشته به ثبت رساند و روز جمعه اسپایدر اعلام کرد که ذخایر کل طلا این صندوق به میزان ۱٫۹۲%+ افزایش یافته و به ۷۳۰٫۸۹ تن رسیده است که این میزان خرید روزانه از ماه مه ۲۰۱۰ به این سو بی سابقه بوده است.

در مجموع به باور ما در چنین شرایطی، وضعیت بازار کالاها، خصوصاً فلزات گرانبها و تغییرات موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر راهنمای خوبی از تمایلات بازار نسبت به اونس طلا خواهند بود.

همچنین با توجه به نوسانات شدید که از هفته گذشته و پس از انتشار خبر بانک مرکزی سویس مبنی بر جدا سازی پول این بانک از یورو در بازار ارز شاهد هستیم، به نظر می رسد فرصتهای مناسبی برای خرید اونس طلا وجود داشته باشد و چنانچه این خرید صندوق جهانی اسپایدر همچنان ادامه داشته باشد، می بایست ادامه حرکت صعودی اونس طلا را دنبال کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز پیش بینی می کنیم که قیمت آن امروز سطح مقاومت ۱۲۸۶ را لمس کند و اگر این سطح شکسته شود زمینه را برای افزایش به سطح ۱۲۹۹ فراهم می آورد.

در نمودار پایین این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی c قرار دارد که این موج سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۴۲٫۹۱ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴) شروع شده است و همچنان بر این باوریم که در شرایط فعلی حرکت هنوز هم به نفع خریداران است و قیمت اونس طلا در این موج می تواند تا سطح ۱۲۹۹ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) و حتی تا سطح ۱۳۲۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) افزایش یابد.

الگو گوه یا کنج (Wedge) که هفته گذشته به آن اشاره کردیم ضلع بالایی این خط روند را در حدود این سطوح ۱۲۹۹ و ۱۳۲۲ نشان می دهند و این موج افزایشی c قدرت و پتانسیل خوبی برای رشد دارد و ما بر این باوریم که نرخهای بالای سطح مقاومت ۱۲۸۶ فرصت مناسبی برای خرید با اهداف ۱۲۹۹ و ۱۳۲۲ خواهند بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا