تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز به مناسبت روز مارتین لوتر و تعطیلات رسمی در آمریکا، بازارهای مالی این کشور در تعطیلات خواهند بود و همانطور که در نمودار زیر مشخص است انتظار داریم که قیمت نفت خام سبک آمریکا بین منطقه ۴۷٫۵۸ و ۴۹٫۶۷ دلار/بشکه در نوسان باشد تا با شکست یکی از این سطوح جهت قیمت مشخص گردد.

هر چند کاهش رشد تولیدات نفت آمریکا مقداری به افزایش نفت کمک کرده است اما آمارهای ضعیف اقتصادی چین همچنان بر قیمت نفت سنگینی می کند. برخی از اخبار مثبت فعلا به ایجاد ثبات در قیمت نفت انجامیده است که از میان می توان به گزارش اخیر سازمان بین المللی انرژی (IEA) مبنی بر اینکه در سال جاری احتمال برگشت قیمت ممکن است و کاهش تعداد دکل های نفتی آمریکا اشاره کرد.

در حالی که این اخبار قادر به تغییر روند نفت به اندازه ی کافی نیست اما لااقل در کوتاه مدت می تواند باعث توقف نزول شدید قیمت نفت شود.

قرار است چین میزان تولیدات ناخالص داخلی خود را فردا اعلام کند و پیش بینی می شود میزان رشد سالانه اقتصادی این کشور در حدود ۷٫۲%+ باشد که کمترین میزان رشد اقتصادی چین در ۲۴ ساله گذشته می باشد.

در اروپا مهمترین رویداد هفته جلسه بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه است و قویا پیش بینی می شود که بانک مرکزی اروپا اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی نماید که این موضوع منجر به سقوط بیشتر یورو در مقابل دلار و به تبع فشارهای نزولی نفت خواهد شد.

بنابراین فعلا قیمت نفت خام سبک آمریکا مابین نرخهای ۴۷٫۵۸ و ۴۹٫۶۷ در روندی خنثی قرار دارد و این سطوح همانطور که در نمودار زیر مشخص است بین خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی واقع شده اند.

استمرار حرکت نزولی قیمت می تواند فرصتهایی را برای رسیدن قیمت به سطوح نزولی جدید و ورود برای فروش ایجاد کند. در مسیر نزولی، اولین سطح حمایتی که می باید شکسته شود، نرخ ۴۷٫۵۸ است که در این صورت، فشارهای نزولی جدیدی تا سطوح ۴۶٫۲۹ و ۴۴٫۲۰ آغاز خواهد شد.

در نرخهای بالای سطح مقاومت ۴۹٫۶۷ نیز فرصتی برای خرید با هدف ۵۱٫۲۷  دلار/بشکه خواهد بود و تا هنگامی که قیمت یکی از سطوح حرکت خنثی را نشکند، حرکت نفت خام سبک آمریکا مابین این سطوح ادامه خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم امروز چنانچه قیمت بتواند سطح مقاومت ۵۰٫۱۳ دلار/بشکه را بشکند می تواند تا حدود منطقه ۵۰٫۷۲ و ۵۱٫۴۵ افزایش یابد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی c نشان می دهد.

از نظر تحلیل تکنیکال این سومین موج از الگوی زیگزاگی شکل می باشد که از سطح ۴۵٫۵۹ (پایین ترین سطح روز ۱۴ ژانویه) شروع شده است و در صورتیکه قیمت به بالای سطح ۵۱٫۴۵ برسد زمینه را برای افزایش بیشتر به سوی سطح ۵۲٫۶۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) هموارتر خواهد کرد.

با این حال برای امروز هدف واقع بینانه ما در صورت شکست مقاومت ۵۰٫۱۳ در حدود منطقه ۵۰٫۷۲ و ۵۱٫۴۵ (خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارند. همانطور که در نمودار زیر مشخص است اولین سطح حمایت نرخ ۴۹٫۵۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۴۹٫۵۳ دوباره فشارهای نزولی را بر نفت برنت بیشتر کرده و به کاهش قیمت می انجامد.

تاکنون قیمت نفت برنت قادر به ورود به نرخهای بالای سطح مقاومت ۵۰٫۱۳ نشده است و برای کسانی که بیشتر تمایل حرکت نزولی دارند، باید توجه نمایند که سطح حمایت بر روی ۴۹٫۵۳ قرار دارد که برای امروز مانع اصلی حرکت کاهشی محسوب می شود و اگر با قدرت شکسته شود فروشندگان را وارد بازار خواهد کرد.

بنابراین برای امروز اگر این سطح حمایت ۴۹٫۵۳ مانعی برای عبور و استمرار حرکت نزولی ایجاد نکند، می باید به انتظار فرود بیشتر نفت برنت تا نرخهای پایین و پایین تر یعنی سطوح ۴۸٫۸۰ و ۴۷٫۶۱ دلار/بشکه باشیم که این اهداف در نمودار زیر مشخص هستند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت