تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

کسانی که این گزارش را هر روز پیگیری می کنند به یاد دارند ما همچنان بر این باوریم که نرخهای بالا فرصت مناسبی برای فروش یورو خواهند بود و بطور کلی، توجه عمومی بازار همچنان به روند نزولی یورو در آستانه جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) معطوف خواهد ماند.

امروز بازارهای آمریکایی به مناسبت روز مارتین لوتر تعطیل هستند و از این رو، انتظار می رود میزان نقدینگی پایین و بازار در روندی خنثی قرار گیرد. اما جدای از شایعات پیرامون جلسه بانک مرکزی اروپا، شاید مهمترین دلیل اصلاح امروز یورو عوامل تکنیکی و کسب سود معامله گرانی باشد که هفته ی پیش پس از اقدام بانک مرکزی سویس اقدام به فروش این ارز کرده بودند.

در شرایطی که بازار به شدت در انتظار جلسه بانک مرکزی اروپا بسر می برد، ظاهرا بسیاری از معامله گران فرصت را برای کسب سود (Profit taking) مناسب دانسته اند و این مسئله دلیل اصلی اصلاح یورو به بالای سطح ۱٫۱۶۰۰ می باشد و از این رو، بهتر است به جای خرید در نرخهای پایین، در نرخهای بالاتر از ۱٫۱۶۳۰ دوباره اقدم به فروش یورو کرد.

یورو همچنان به روند نزولی خود ادامه میدهد بطوریکه ارزش این ارز در برابر دلار به آستانه ۱٫۱۴ نزدیک شده است و سقوط اخیر یورو مهر دیگری در جهت تایید سناریوی موجود در بازار دال بر گمانه زنی ها از خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا در جلسه روز پنجشنبه است.

این هفته جلسه بانک مرکزی اروپا و سخنرانی دراقی در رابطه با سیاست های پولی مهمترین این اخبار می باشند. در واقع سقوط یورو به پایین ترین سطح ۱۱ ساله گذشته هضم شدن همین واقعیت توسط بازار است. خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا.

با کاهش قیمت تورم مصرف کنندگان اروپا مجددا این گمانه زنیها در بازار شنیده می شود و اگر مقامات ECB تشخیص دهند که تورم منفی واقعا به اقتصاد آنان ضربه می زند این هفته روز پنجشنبه فرصت بسیار مناسبی است تا سیگنال مشخصی در خصوص خرید اوراق قرضه دولتی روانه بازار کنند.

البته دلیل عمده این تورم منفی را می توان در دو موضوع دانست: ۱) کاهش شدید بهای نفت که به کاهش فرآورده های ناشی از آن می انجامد. ۲) کاهش رشد اقتصادی، با این تعریف که این کاهش به معنای کمتر شدن رابطه عرضه و تقاضا است و این امر می تواند تورم منفی را وارد منطقه اروپا کند.

ذکر این نکته نیز مهم است که بانک مرکزی اروپا بارها به این نکته پرداخته است که ادامه روند کاهش تورم، قطعاً در نهایت به خرید اوراق قرضه دولتی خواهد انجامید و اکنون می توان نتیجه چنین استراتژی هایی را در نمودار یورو به عینه مشاهده کرد.

اخبار ضعیف اقتصادی اروپا از جمله، کاهش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی، کاهش مدیران خرید کارخانه ای و خدمات، کاهش شاخصهای اصلی تورم (PPI , CPI)، و سایر مولفه های اقتصادی که همگی از ضعف اقتصادی اروپا خبر می دهند و برای روز پنجشنبه همگان به یک نتیجه واحد و منطقی رسیده اند که بانک مرکزی اروپا گزینه ای جز خرید اوراق قرضه دولتی ندارد.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را در جهت افزایش یورو داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار مثبت اگر در جهت موافق یورو باشد ممکن است اندک باشد و برای امروز انتظار می رود فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نرخهای ۱٫۱۶۳۰ و ۱٫۱۶۵۰ ایجاد شود.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا با دید تکنیکال و با توجه به موقعیت سطوح فیبوناچی می توان گفت سطح ۱٫۱۳۷۶ (پایین ترین ماه فوریه ۲۰۰۳) به عنوان تارگت بعدی در نظر گرفته شده است و چنانچه این سطح نیز شکسته شود می بایست منتظر سقوط بیشتر یورو تا سطح ۱٫۱۲۱۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۰٫۸۲۲۸ به ۱٫۶۰۴۰) باشیم.

بنابراین گمانه زنی ها از خرید اوراق قرضه دولتی بانک مرکزی اروپا عاملی است که دلیل اصلی سقوط قیمت یورو می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند کاهشی باشد. بنابراین در هفته جاری انتظار یوروی ۱٫۱۳۷۶ و ۱٫۱۲۱۲ امر چندان غیر معقولی نیست که در نمودار زیر این اهداف را مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو