تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

ادامه نگرانی ها از وضعیت اقتصادی جهانی پس از آنکه صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و از دولتها و بانکهای مرکزی جهان خواست که سیاست همسازی پولی (Accommodative Monetary Policy) را در دستور کار خود قرار دهند به تقویت اونس طلا به سطح ۱۳۰۰ کمک کرده است.

سیاست همسازی پولی یکی از سیاست‌های بانک های مرکزی جهان است که در آن به منظور تحریک رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره کوتاه مدت کاهش داده می‌شود تا وام گرفتن ارزان‌ تر تمام شود و این سیاست عموما به افزایش اونس طلا می انجامد.

همچنین عدم اطمینان بازار در خصوص خرید اوراق قرضه دولتی و محرکهای پولی بانک مرکزی اروپا (ECB) که قرار است فردا تشکیل جلسه دهد، تمامی این عوامل موجب تقویت اونس طلا به بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته گردیده است.

در واقع پس از اقدام هفته گذشته بانک مرکزی سویس (SNB) در خصوص اینکه تعیین سقف برابری ۱٫۲۰ در ازای یک یورو جهت جلوگیری از افزایش ارزش فرانک سویس که از سال ۲۰۱۱ درباره آن تصمیم گیری شده بود رها می شود، این خبر پناهگاه امن را برای سرمایه گذاران اونس طلا فراهم کرده است.

صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز امروز اعلام نمود که موجودی ذخایر طلا آن با ۱٫۵۵% افزایش به ۷۴۲٫۲۴ تن رسیده است که نشاندهنده تمایل سرمایه گذاران بین المللی برای خرید طلا است.

با نگاهی به اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اونس طلا و بررسی رفتار آن می توان دریافت فعلا قیمت در حوالی سطح مقاومت ۱۳۰۰ قرار دارد و چنانچه بتواند امروز از سطح ۱۳۰۵ عبور کند، انگیزه‌ ای قوی برای صعود دیگر تا سطح ۱۳۲۲ دارد در غیر این صورت ممکن است قیمت کمی به سوی ۱۲۸۵ و ۱۲۷۷ عقب نشینی کند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که نکته مهم برای افزایش قیمت اونس طلا، وجود مقاومت ۱۳۰۰ و خط روند بالایی مقاومت در این مسیر صعودی است که فعلا باعث مکث حرکت افزایشی قیمت شده است.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و مماس با خط روند مقاومت الگوی گوه از موج افزایشی c قرار دارد که این موج سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۴۲٫۹۱ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴) آغاز گردیده است و اگر امروز قیمت به بالای سطح ۱۳۰۵ برسد سیگنال خرید مطمئنی تا هدف ۱۳۲۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) صادر خواهد کرد.

در غیر این صورت با توجه به واگرایی کاهشی ایجاد شده در اندیکاتور RSI کمی باید احتیاط کرد زیرا ممکن است قیمت با مقاومت ۱۳۰۰ مواجه شود و مدتی در اطراف این سطح در نوسان باشد یا مقداری به سوی منطقه ۱۲۸۵ و ۱۲۷۷ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی) اصلاح کند.

در هر صورت برای رسیدن به این هدف افزایشی ۱۳۲۲، قیمت می بایست سطح ۱۳۰۵ را بشکند که آن وقت فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید فراهم می آورد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا تنها آمار پروانه ساخت و ساز مسکن و شروع خانه سازی در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و برای امروز یادآوری می شود تنها شکسته شدن سطح ۱۳۰۵ می تواند به عنوان نقطه ای برای ورود به پوزیشن خرید تا سطح ۱۳۲۲ محسوب شود. در نمودار زیر سطوح حمایت قیمت جهانی اونس طلا نیز به ترتیب بر روی ۱۲۸۵ و ۱۲۷۷ تشکیل شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا