تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

تا ساعتی دیگر جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) برگزار شود و قطعا مهمترین خبر امروز و حتی روزهای آینده می باشد. در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که برنامه محرکهای اقتصادی و خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا باید افزایش یابد و بیشتر توجهات به کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی که ۴۵ دقیقه پس از اعلام نهایی نرخ بهره برگزار می شود معطوف شده است که همواره از اهمیت خاصی برای یورو و اونس طلا برخوردار بوده است.

دیروز اقدام معامله گران به بستن پوزیشن های خرید اونس طلا برای حفظ سود موجود (Profit Taking)موجب برگشت قیمت از بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته گردیده که در نتیجه، می توان گفت که قیمت با سطح مقاومت ۱۳۰۰ از موج افزایشی c مواجه شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و مماس با خط روند افزایشی است و هنوز موفق به تثبیت قیمت بالای این محدوده مقاومت نشده است و بی دلیل نبوده که به سطح حمایت ۱۲۸۵ عقب نشینی کند.

این موج افزایشی در واقع سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۴۲٫۹۱ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر) آغاز شده است و باید امروز منتظر ماند و دید که آیا موفق به شکست و تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۰۶ می شود یا خیر.

در آستانه جلسه بانک مرکزی اروپا که قرار است امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار شود، باید توجه داشت اگر قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطح ۱۳۰۵ نشود به دلیل صعود شدید اخیر قیمت، این احتمال وجود دارد که بازار اقدام به انجام حرکتی اصلاحی نموده و با شکست سطح حمایت ۱۲۷۷ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) شاهد بازگشت و اصلاح قیمت به سطح ۱۲۶۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی)باشیم و این حرکت در راستای حفظ سود قابل توجیه است.

در حرکت صعودی نیز همانطور که اشاره شد خریداران در واکنش به خبر امروز محرکهای پولی بانک مرکزی اروپا (بسته به میزان و حجم آن) تنها در صورت نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۳۰۶ وارد خرید با هدف ۱۳۲۲ خواهند شد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی وجود دارد.

علت نوسانات اخیر اونس طلا را باید در گمانه زنی ها از گسترش محرکهای اقتصادی بانک مرکزی اروپا جستجو کرد و جلسه امروز می تواند پتانسیل لازم برای حرکت اونس طلا را فراهم آورد. البته هر چند در تایمهای کوچکتر شاهد امواجی بودیم اما این حرکات الاکلنگ گونه بین سطوح ۱۳۰۶ و ۱۲۸۵ بیشتر نشاندهنده انتظار بازار برای جلسه امروز بانک مرکزی اروپا است.

بطوریکه مقاومت ۱۳۰۶ و حمایت ۱۲۸۵ هنوز دست نخورده باقی مانده اند و در طی ۲۴ ساعته گذشته این سطوح همچون حصاری برای اونس طلا عمل کرده و هنوز بازار قدرت عبور از آن را نداشته است.

در نمودار زیر، حرکت بعدی قیمت جهانی اونس طلا در صورت شکست یکی از سطوح ۱۳۰۶ یا ۱۲۷۷ را پیش بینی می کنیم و شکست یکی از سطوح فوق مسیر حرکت امروز را مشخص خواهد کرد.

هر چند از هم اکنون خرید اوراق قرضه دولتی از سوی بانک مرکزی اروپا در بازارها لحاظ شده است اما ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم دراقی در جلسه امروز چه خواهد گفت، اما یک مسئله بدیهی است و آن اینکه امروز پس از جلسه بانک مرکزی اروپا، اونس طلا آماده انفجار است و بالاخره به سمتی خواهد رفت.

بنابراین برای امروز خرید تنها از بالای ۱۳۰۶ با تارگت ۱۳۲۲ و فروش تنها از زیر سطح ۱۲۷۷ با تارگت ۱۲۶۳ برای امروز جواب گو خواهند بود. بنابراین بهتر است تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا