تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تشکیل جلسه خواهد داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد.

در شرایطی این چنین حساس که تقریبا تمامی بازارها از سهام و کالا گرفته تا ارز و نفت و طلا در شرایط بشدت پر نوسانی (Volatile) بسر می برند جلسه امروز بانک مرکزی اروپا و سخنرانی ماریو دراقی می تواند تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته باشد.

هرچند یورو همچنان در منطقه ۱٫۱۵۳۰ و ۱٫۱۶۸۰ قرار گرفته است اما فعلا قدرت شکست یکی از این سطوح را نداشته و به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱٫۱۵۷۵ و ۱٫۱۶۵۰ در نوسان است.

این رفتار موئد آن مسئله است که معامله گران تا پیش از کنفرانس مطبوعاتی دراقی چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا واکنش آقای رئیس را نسبت به عدد خرید اوراق قرضه و سیاست تسهیل کمّی (QE) بدانند.

برای امروز پیش بینی می شود بانک مرکزی اروپا طرح خرید ۵۰ میلیارد یورو اوراق قرضه در ماه را اعلام کند. طبق اخبار منتشره از بانک مرکزی اروپا مدت اجرای این برنامه تسهیل کمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قرار است این برنامه خرید اوراق قرضه از ماه مارس آغاز شود و تا حدود یک سال (مجموعا ۶۰۰ میلیارد یورو) ادامه داشته باشد. بنابراین جلسه امروز می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند.

چنانکه پیشتر نیز اشاره شد، اگر رقم خرید اوراق قرضه در ماه بالاتر از این میزان (۵۰ میلیارد یورو) باشد، یورو دوباره در برابر ارزهای اصلی سقوط خواهد کرد.

عدم تثبیت قیمت در بالای سطوح مقاومت ۱٫۱۶۵۰ ، ۱٫۱۶۸۵ ، ۱٫۱۶۹۰ و ۱٫۱۷۰۰ احتمال ادامه فشارهای نزولی را بیشتر کرده است و از احتمال بازگشت و شروع دوباره حرکت نزولی یورو همچنان مورد توجه بازار است.

به باور ما تا هنگامی که سطح مقاومت ۱٫۱۶۸۵ و ۱٫۱۶۹۰ و ۱٫۱۷۰۰ به عنوان سطوح مقاومت اولیه پایدار است، احتمال ادامه روند کاهشی یورو به سوی سطوح ۱٫۱۵۳۰ ، ۱٫۱۵۱۰ ، ۱٫۱۵۰۰ ، ۱٫۱۴۵۰ وجود دارد.

در سایر تحولات همانطور که در نمودار هفتگی پایین مشخص است بار دیگر حرکت صعودی شاخص ایندکس دلار آمریکا (DXY) آغاز شده است و با صعود شاخص جهانی دلار آمریکا به بالای سطح ۸۹٫۹۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) هدف بعدی رسیدن به سطح ۹۵٫۸۵ خواهد بود که در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی مشخص است.

از این رو همچنان بر این باوریم که با توجه به صعود شاخص دلار آمریکا در شرایط فعلی حرکت هنوز هم به نفع فروشندگان یورو است و شکسته شدن سطح ۱٫۱۵۰۰ می تواند در کوتاه مدت و میان مدت زمینه ادامه حرکت نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطوح ۱٫۱۳۷۶ و ۱٫۱۲۱۲ (خط فیبوناچی ۰٫۸۲۲۸ به ۱٫۶۰۴۰) را هموار کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار