تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با جرات می توان گفت، مهمترین خبر طی ۲۴ ساعته گذشته اعلام تصمیم بانک مرکزی اروپا برای خرید بیش از یک تریلیون یورو اوراق قرضه تا پایان سپتامبر ۲۰۱۶ است تا بار دیگر روند کاهشی یورو قطعی شود و یورو در بازارها سراسیمه به فروش رسید و ارزهای همتای یورو، سطوح مقاومت و حمایت خود را با قدرت درنوردیدند.

امروز ارزش یورو در برابر دلار به پایین سطح ۱٫۱۳۰۰ رسید که حد بسیار پایینی برای این جفت ارز محسوب می شود و این عدد از سپتامبر ۲۰۰۳ به این سو تا کنون لمس نشده بود. به نظر می رسد که همچنان یورو چاره ای جز سقوط نداشته باشد.

آقای دراقی اظهار داشت، هنوز هم سیاست پولی ما در راستای تسهیل سیاست های پولی است و این سخنان به آغاز حرکت شدید نزولی و متداوم یورو در برابر زوج همیشگی خود کمک کرد و انتظار می رود یورو همچنان مجبور به تحمل فشارهای نزولی از جانب ارزهای همتای خود باشد.

شاید بتوان گفت علاوه بر شاخصهای ضعیف اقتصادی، رویداها و تصمیمات قابل تاثیر در بازار، موتور اصلی حرکت ارزها و خصوصاً سقوط آزاد یورو، تزریق نقدینگی در بازار باشد و از روز گذشته خبر خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا تاثیر مستقیمی را در حرکت یورو داشته است.

شکاف میان نرخ بهره ایالات متحده و اروپا یکی دیگر از عواملی که اقبال عموم را به فروش یورو و خرید دلار بیشتر می کند و این نکته ای است که مسئولان بانک مرکزی اروپا به آن اذعان داشته و چناچه می بینیم، خواستار کمتر کردن ارزش یورو در مقابل دلار هستد.

از این رو یوور در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی یورو و آینده رو به ضعف اقتصاد اروپا ندارد. با این پیش فرض، انتظار می رود، حرکت یورو همچنان رو به سقوط باشد و جز چند حرکت اصلاحی جزئی ، روند اصلی یورو همچنان نزولی باقی بماند.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا اهداف نزولی بعدی را باید در سطوح ۱٫۱۰۴۷ (پایین ترین سطح روز ۸ سپتامبر ۲۰۰۳) و ۱٫۰۳۳۵ (پایین ترین سطح سال ۲۰۰۳) و ۱٫۰۰۷۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۸۲۲۸ به ۱٫۶۰۴۰) جستجو کرد.

در سایر تحولات، همانطور که در نمودار زیر کاملا مشخص است پیش بینی می کنیم که قیمت نفت برنت دریای شمال در طی ۴ هفته آینده مجدد سطح ۴۵٫۱۹ دلار/بشکه را لمس کند که این سطح پایین ترین نرخ ۱۳ ژانویه می باشد و این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۴۵٫۱۹ در موج ۴ صورت گرفته است که کم و بیش در اطراف سطح مقاومت ۵۰٫۵۱ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از کاهش ۸۱٫۶۱ – بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴) تکمیل گردیده است و انتظار داریم که قیمت پس از آن در موج نزولی ۵ کاهش یابد و تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

به باور ما این موج به اندازه ی طول موج ۱ که از سطح ۸۷٫۹۴ (بالاترین سطح روز ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴) آغاز گردید و در سطح ۷۶٫۷۶ تکمیل شد، حرکت خواهد کرد.

با توجه به این تحولات تکنیکی ، شکست سطح ۴۵٫۱۹ سیگنال فروش نفت برنت تا سطح ۴۰ را صادر خواهد کرد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۷۶٫۷۶ (پایین ترین سطح روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴) می باشد.

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت برنت دوباره تلاش کرد که از سطح مقاومت ۵۰٫۵۱ عبور کند اما هر بار ناموفق بوده و این سطح یک مقاومت بسیار قوی برای نفت برنت محسوب شود و احتمال برگشت رو به پایین قیمت نفت برنت از این ناحیه زیاد است.

تنها در صورتیکه سطح مقاومت ۵۰٫۵۱ با قدرت شکسته شود می تواند موجب افزایش به ۵۳٫۷۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) شود که این حرکت صرفا یک حرکت اصلاحی محسوب خواهد شد نه تغییر روند.

با دید میان مدت اگر به نمودار نگاه کنیم مادامیکه قیمت نفت برنت نتواند منجر به شکست مقاومت ۵۰٫۵۱ شود نباید به فکر ورود به خرید باشیم و با ایجاد چنین انرژی کاهشی و تثبیت قیمت پایین سطح مقاومت گفته شده آنگاه باید به فکر اهداف پایین تر ۴۵٫۱۹ و ۴۰ دلار/بشکه باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت