تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز عمده توجه بازار به انتشار گزارش بانک مرکزی آمریکا (FOMC) است و اخیراً مسایلی از قبیل اینکه بانک مرکزی آمریکا چه تاریخی را زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره می داند توجه بازار را به خود جلب نموده است و بازار سخت در انتظار بیانیه امشب است.

در خصوص نشست کمیته FOMC این اطمینان وجود دارد که سیاستگذاران پولی آمریکا تغییری در میزان نرخ بهره بانکی اعمال نخواهند کرد با این حال، موضوعی که بازار بدقت به آن توجه خواهد داشت اینکه در بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا وضعیت آتی سیاستهای پولی و زمان افزایش نرخ بهره چگونه ترسیم خواهد شد.

اظهار نظر درباره اینکه مقامات FOMC چگونه خوهند اندیشید امریست سخت ناممکن و نمی توان اظهار نظر خاصی کرد اما در صورتی که افزایش رشد اقتصادی اولویت باشد حکایت از عزم آنها برای افزایش نرخ بهره دارد که منجر به برگشت اونس طلا به سوی سطح ۱۲۷۲ خواهد شد.

اما در صورتی که کاهش رشد اقتصاد جهانی و سقوط اخیر نفت را خطر اصلی بدانند اقدامی در جهت افزایش نرخ بهره نخواهند کرد و اونس طلا در صورت شکست مقاومت ۱۳۰۰ به ترتیب تا ۱۳۰۸ و ۱۳۲۲ افزایش خواهد یافت.

با توجه به پایین آمدن قیمت نفت به اعتقاد من احتمال سناریوی دوم بیشتر است و احتمالا متن بیانیه جلسه امشب FOMC نسبتاً ملایم باشد و چشم انداز مثبتی نسبت به اقتصاد ایالات متحده ترسیم نکند. نوسانات امروز اونس طلا بستگی کامل به برآیند روزانه پتانسیل و انرژی خریداران بالای ۱۳۰۰ و فروشندگان پایین ۱۲۷۲ دارد.

در حرکت افزایشی تنها از بالای ۱۳۰۰ فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن خرید بوجود خواهد آمد و ترجیح می دهیم که در محدوده نرخهای بالای ۱۳۰۰ اقدام به ورود به خرید با هدف ۱۳۰۸ و ۱۳۲۲ کنیم و در حرکت نزولی نیز تنها شکسته شدن سطح ۱۲۷۲ منجر به برگشت قیمت به سطح ۱۲۶۳ می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت نتوانسته از سطح مقاومت ۱۳۰۰ عبور کند، احتمال اصلاح و برگشت مجدد به سطح ۱۲۷۲ (پایین ترین سطح روز گذشته) وجود دارد که این موضوع را بررسی امواج الیوت نشان می دهد.

در نمودار زیر مشخص است افزایش اخیر از سطح ۱۱۶۸٫۲۵ (پایین ترین سطح روز ۲ ژانویه) با مقاومت ۱۳۰۶٫۲۰ مواجه شده و تا کنون دو موج اول تکمیل شده و ما در موج سوم یعنی موج c قرار داریم که ممکن است در این موج دوباره به کف موج اول یعنی کف موج a سطح ۱۲۷۲ برگشت کند.

بنابراین در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت تا قبل از خبر امشب در روندی خنثی ادامه یابد تا زمانیکه یکی از سطوح مقاومت ۱۳۰۰ یا حمایت ۱۲۷۲ بطور کامل شکسته شود و حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا