خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC)

امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر شد اما خبر قابل توجهی به همراه نداشت و تصمیمات این نشست، همراستا با انتظار پیشین بازار بود و اعضای بانک فدرال به تثبیت نرخ بهره مابین صفر تا ۰٫۲۵ درصد رای دادند.

در مجموع، این بیانیه نکته ی جدیدی را در خصوص زمان افزایش نرخ بهره بانکی منعکس نکرد و همانطور که انتظار می رفت با توجه به بیانیه ای سیاست های پولی، کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) همچنان “رویکرد صبر” را در مورد افزایش نرخ بهره در پیش گرفت.

در این جلسه عبارت پایین نگه داشتن نرخ بهره “برای مدت زمان قابل توجه” حذف شد و تصریح کرد که تا زمان عادی سازی سیاست های پولی موضع صبر را دنبال خواهد کرد.

نکته قابل توجه در این بیانیه، تغییر چشم انداز بانک فدرال رزرو در مورد تورم بود و در این خصوص اشاره کرد که نرخ تورم بیش از هدف مورد نظر کمیته سیاستگذاری کاهش یافته است.

بانک فدرال رزرو آمریکا انتظار دارد تورم در آینده نزدیک باز هم کاهش بیشتری یابد اما این کمیته همچنین انتظار دارد در میان مدت نرخ تورم به تدریج به سوی هدف مورد نظر یعنی ۲ درصد افزایش یابد که این مسئله به خاطر بهبود بیشتر بازار کار و از بین رفتن اثرات زودگذر قیمت انرژی و عوامل دیگر بیان شده است.

فدرال رزرو همچنین گفت که پیشرفت و توسعه اقتصاد بین الملل را در ارزیابی خود از اقتصاد آمریکا و انتظارات تورم در نظر خواهد گرفت و به اعتقاد ما از قبل پیش بینی می شد بانک فدرال رزرو به این مورد مخصوصا پس از اقدامات غیر منتظره اخیر از سوی بانک مرکزی سویس ، کانادا و اروپا اشاره کند.

نکته ظریفی دیگری که در بیانیه امشب نسبت به بیانیه قبل می توان بدان اشاره کرد آنکه بانک فدرال اذعان نمود که رشد اقتصادی آمریکا با گام های استوار و محکمی (Solid Pace) در حال گسترش است این در حالی است که قبلا سرعت رشد اقتصاد آمریکا را متوسط (Moderate Pace) بیان کرده بود و این تغییر لحن موجب تقویت دلار در بازارها و در مقابل ارزهای اصلی گردید.

به خاطر این جمله بالا و در اولین واکنش به این خبر، قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۸۹ به ۱۲۸۰ کاهش یافت اما همچنان در روندی آرام و خنثی بین ۱۲۷۲ و ۱۳۰۰ قرار گرفته است. شاخص دلار آمریکا نیز به این بیانیه واکنش مثبت نشان داد و با افزایش روبرو شد.

به باور ما بانک فدرال همچنان در حالت انتظار و مشاهده خواهد بود و جلسه آینده در ماه مارس تا حدی می توان چشم انداز آتی نرخ بهره و تصمیم بانک فدرال را حدس زد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا