تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیشب درست از زمانیکه بانک فدرال رزرو ایالات متحده اعلام نمود که برغم آشفتگی در بازارهای مالی جهان، اقتصاد آمریکا در مسیر رشد اقتصادی خود قرار دارد و اذعان داشت آمارهای اشتغال نشان می دهد که وضعیت کماکان رو به رشد است، قیمت جهانی اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار گرفت و به زیر سطح حمایت ۱۲۸۶ کاهش یافت. دیشب پس از اعلام بیانیه نهایی دقیقا شاهد این مسئله بودیم.

هرچند که در متن بیانیه نسبت به تحولات اقتصادی در سطح بین الملل برای اولین بار از ژانویه ۲۰۱۳ نگرانیهایی اظهار شده بود و رویکرد صبر را در مورد افزایش نرخ بهره اعلام کرده بود اما نگاه مقامات فدرال رزرو به بازار کار آمریکا و رشد اقتصادی مثبت است و آن را قابل قبول می دانند.

جالب اینجاست که عدد ضعیف روز سه شنبه سفارشات کالاهای بادوام و تبعات افزایش دلار آمریکا بر اقتصاد و تورم در نگاه خانم یلن و همکارانش ظاهرا تاثیر چندانی نگذاشته است و هیچ اشاره ای به نوسانات اخیر دلار نکردند.

در هر حال این عبارت که جزء عبارتهای بیانیه بود حکایت از خوشبینی مقامات نسبت به رشد اقتصادی بود و اکثریت فعالان بازار انتظار تغییر خاصی در نرخ بهره آمریکا را تا ماه ژوئن ندارند و وسیاست فعلی فدرال رزرو نیز صبر و ملاحظه (Wait &See) می باشد.

به همین دلیل رفتار دیروز اونس طلا هنگام اعلام خبر کمی مشوش بود و راه بجایی نبرد و سکوت کرد. باید دید که آیا اعداد و ارقام اقتصاد آمریکا اجازه افزایش نرخ بهره را به خانم یلن و همکارانش می دهند یا خیر.

فردا شاخصهای مربوط به نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا اعلام می شوند و باید دید که آیا از حد انتظار (۳٫۰۰%) بالاتر هستند و یا رشد چندانی نکرده اند.

در صورتی که این اعداد در حد معقولی باشند و یا بالاتر از پیش بینی ها اعلام شوند، اجازه افزایش نرخ بهره را در سال جاری به مقامات اقتصادی می دهند اما اگر رشد آمریکا به سمت پایین گرایش داشته باشد شاهد اوضاع پیچیده ای خواهیم بود که حل آن برای بانک فدرال رزرو چندان ساده به نظر نمی رسد.

از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز احتمال لمس سطح حمایت ۱۲۷۳ وجود دارد که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند. کاهش قیمت از سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) در قالب سه موج صورت گرفته است و موج c می تواند قیمت را تا کف موج a یعنی سطح ۱۲۷۲٫۳۱ پایین آورد که این سطح پایین ترین نرخ ۲۷ ژانویه می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۱۱۶۸٫۲۵ به ۱۳۰۶٫۲۰ نشان می دهد که حمایت قیمت بر روی ۱۲۷۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) واقع است که دیروز باعث اصلاح قیمت در موج b به سطح ۱۲۹۳ گردید و هم اکنون در موج نزولی c قرار داریم.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این موج نزولی c براحتی در زیر سطح حمایت ۱۲۸۶ قرار گرفته است و از آنجایی که حمایت خاص دیگری نداریم احتمال اینکه امروز تا حدود سطوح حمایت ۱۲۷۳ و ۱۲۷۲ برگشت کند وجود دارد و اگر هم سطح ۱۲۷۲ با قدرت شکسته شود، می باید به انتظار تسریع حرکت نزولی و رسیدن قیمت به نرخهای ۱۲۶۳ و ۱۲۵۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) باشیم.

امروز در ایالات متحده، تعداد مدعیان اولیه بیکاری هفته ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود و انتظار می رود نسبت به دوره گذشته ۳۰۷۰۰۰ به ۳۰۱۰۰۰ تغییر یابد و برای شاخص فروش خانه های معوقه آمریکا پیش بینی می شود به میزان ۰٫۶% رشد داشته باشد. سطح مقاومت اولیه نیز بر روی ۱۲۸۶ و ۱۲۹۳ قرار دارند و تنها با عبور قیمت از این سطوح راه را برای افزایش تا نرخ ۱۳۰۰ و ۱۳۰۶ هموار خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا