تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

فشارهای نزولی بر نفت از روز گذشته پس از خبر یونان و موجودی ذخایر نفتی آمریکا شروع شده و امروز نیز ادامه داشته است و امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم اگر فروشندگان قادر به تثبیت ۲ ساعته قیمت در پایین سطح حمایت ۴۷٫۶۵ دلار/بشکه باشند، قیمت بتواند تا سطح ۴۶٫۱۰ کاهش یابد.

در نمودار زیر این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی موج افزایشی ۴۳٫۵۸ (پایین ترین سطح روز ۲۹ ژانویه) به ۵۴٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۳ فوریه) تشکیل شده است که باید ۲ ساعته قیمت در زیر این سطح تثبیت شود تا سیگنال فروش صادر کند در غیر این صورت با شکست مقاومت ۴۸٫۹۱ به سوی سطوح ۵۰٫۱۷ و ۵۱٫۷۲ برمی گردد.

از این رو با توجه به جو ریسک گریزی و از آنجایی که دیروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا افزایش قابل توجهی داشت، در صورت تثبیت ۲ ساعته پایین حمایت ۴۶٫۷۵ انتظار استمرار حرکت کاهشی قیمت نفت را داریم که نتیجه ساده آن، سقوط مجدد نفت خواهد بود.

بدین جهت برای امروز می توانیم در سطوح پایین ۴۷٫۶۵ (مشروط به تثبیت ۲ ساعته پایین آن) اقدام به ورود به پوزیشن فروش کنیم و حد تارگت امروز را در نزدیکی سطح ۴۶٫۱۰ در نظر بگیریم.

بنابراین اگر امروز قیمت نتواند برای ایستادگی بیشتر در برابر ریزش، پتانسیل لازم را کسب صعود به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۹۱ بدست آورد باید به سرعت به فکر لمس قیمتهای پایین تر ۴۶٫۱۰ و ۴۳٫۵۸ بود اما اگر سطح ۴۸٫۹۱ شکسته شود، می توان انتظار افزایش قیمت در موج C به نرخهای ۵۰٫۱۷ و ۵۱٫۷۲ را داشت.

از این رو، حرکت در روند کاهشی، سناریوی حرکت اصلی ما در موج B است و با کاهش قیمت به پایین سطح ۴۶٫۷۵ باید به انتظار ادامه حرکت کاهشی باشیم. نه تنها عوامل فاندامنتال و افزایش موجودی ذخایر نفتی آمریکا مویّد این موضوع است بلکه نمودار زیر نیز نشان از ادامه حرکت کاهشی دارد و تنها شکست مقاومت ۴۸٫۹۱ دلار/بشکه سناریوی کاهشی را نقض خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار لندن امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن بتواند سطح حمایت ۵۳٫۷۲ دلار/بشکه را بشکند و به سطح ۵۲٫۱۰ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و الگوی امواج الیوت نشان داده است. حرکت کاهشی کنونی در جهت خلاف چرخه سه موجی است که از سطح ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) آغاز گردیده است.

در نمودار پایین همانطور که مشخص است بررسی سطوح فیبوناچی از این چرخه نشان می دهد هدف قیمت بر روی سطوح ۵۲٫۱۰ و ۵۰٫۴۷ قرار گرفته اند که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده اند.

اولین سطح حمایت قیمت بر روی نرخ ۵۳٫۷۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) به چشم می خورد که موقتا مانع از کاهش بیشتر قیمت شده است و احتمالا در برخورد به این سطح حمایت یک حرکت اصلاحی جزئی به سوی مقاومت ۵۵٫۷۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) داشته باشیم تا مجدد قیمت با کاهش مواجه شود.

در حرکت صعودی تنها شکسته شدن مقاومت ۵۵٫۷۴ موجب افزایش به سوی سطح ۵۶٫۹۸ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می گردد و تنها به شرط نفوذ قیمت به بالای سطح ۵۶٫۹۸ موجب استمرار این چرخه خواهد شد.

از این رو بر اساس شواهد تکنیکال، محدوده قیمتی ۵۳٫۷۲ برای نفت برنت یک منطقه حمایتی موقت به حساب می‌آید و احتمالا قیمت مدتی را در نزدیکی این فاصله به سر برد تا با ادامه فشار فروش و بر حسب حجم این فروش های احتمالی، قیمت نفت برنت تحت فشارهای نزولی به سمت نرخهای پایین تر ۵۲٫۱۰ و ۵۰٫۴۷ دلار/بشکه قرار گیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت