تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

طی ۲۴ ساعته گذشته پس از اعلام خبر ناگهانی بانک مرکزی اروپا برای خودداری از پذیرش اوراق قرضه یونان در ازای کمک مالی به این کشور ، یورو به میزان قابل توجهی تضعیف شد و تثبیت قیمت در پایین سطح حمایت ۱٫۱۳۰۰ می تواند یورو را برای کاهش آماده سازد.

امروز، در تقویم اقتصادی روز اخبار قابل توجهی زمان بندی نشده است و بدین جهت، گمانه زنی ها در خصوص رویدادهای آتی افزایش خواهد یافت. در این میان، خبری که می تواند نقش مهمی در تعیین جهت تمایلات سرمایه گذاران ایفا نماید، نتیجه گزارش آمار ماهیانه اشتغال آمریکا است که فردا منتشر خواهد شد.

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است در شرایطی که قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا نتوانست در بالای سطوح مقاومت ۱٫۱۴۶۰ ، ۱٫۱۴۷۵ و ۱٫۱۴۸۰ بسته شود، انتظار داریم، یورو با استمرار حرکت نزولی دوباره به سوی سطوح حمایت ۱٫۱۳۲۰ ، ۱٫۱۳۰۰ ، ۱٫۱۲۸۰ و ۱٫۱۲۷۵ نزدیک شود.

در نمودار زیر ورود مجدد فروشندگان در محدوده میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته (۱٫۱۴۸۰ تا ۱٫۱۵۰۰) و بالاتر از آن سطح مقاومت ۱٫۱۵۳۵ ، ۱٫۱۵۴۰ و ۱٫۱۵۵۰ فرصت خوبی را برای ورود به پوزیشن فروش ایجاد خواهد کرد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا قیمتها در روندی خنثی قرار گرفته اند و تنها زمانیکه جهت گیری خاصی در شکست یکی از خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه بوجود آید، می تواند انتظار حرکت جدّی بازار را داشت.

در تایم فریم روزانه زوج یورو – دلار آمریکا هم اکنون علاوه بر اینکه در منطقه حساس ۱٫۱۳۰۰ و ۱٫۱۵۵۰ بسر می بریم در لبه یک خط روند مهم می باشیم.

این خط روند میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته چند روزی است که بازار را تحت سیطره خود دارد و بسیار مهم و حیاتی است و گذر از این خطوط مقاومت و حمایت معنی و مفهوم بسیار دارد هرچند که ممکن است تا قبل از انتشار خبر اشتغال آمریکا کار چندان آسانی نباشد.

در صورت شکست خط میانگین متحرک ۱۰ روزه می توان انتظار نزول یورو تا منطقه ۱٫۱۲۲۰ و ۱٫۱۲۰۰ را داشت و در حرکت صعودی شکسته شدن خط میانگین متحرک ۲۱ روزه موجب حرکت افزایشی به سوی سطح ۱٫۱۶۵۰ و ۱٫۱۶۸۰ (بالاترین سطوح ۲۱ و ۲۲ ژانویه) و ۱٫۱۸۰۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) گردد. از این رو شکست خطوط در تایم فریمهای بالا نیاز به تغییرات فاندامنتالی بسیار جدی دارد.

در سایر تحولات و در زوج ارز پوند – دلار آمریکا شکسته شدن سطح مقاومت اولیه در نرخ ۱٫۵۳۱۵ (خط میانگین متحرک ۴۰ روزه گذشته) می تواند منجر به صعود قیمت تا سطح مقاومت در نرخ ۱٫۵۳۴۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی موج کاهشی از ۱٫۵۵۸۸ به ۱٫۴۹۵۲) گردد.

لازم به ذکر است که قیمت پوند از ماه جولای سال گذشته به این سو پایین خط میانگین متحرک ۴۰ روزه در نوسان بوده است و اگر کندل روزانه بالای این خط بسته شود ما را در یک روند افزایشی به سوی سطح ۱٫۵۴۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی موج کاهشی از ۱٫۷۱۹۲ به ۱٫۴۹۵۲) قرار خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو