خبر فوری: تحلیل چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا و شاخص دلار آمریکا پس از آمار NFP

با انتشار مثبت آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده و شروع حرکت صعودی دلار در برابر ارزهای اصلی، اکنون گمان می رود بحث و گمانه زنی در خصوص زمان افزایش نرخ بهره در اواسط سال جاری به شدت افزایش یابد.

وزارت کار ایالات متحده، روز جمعه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام کرد که بازار کار این کشور در ماه ژانویه به میزان ۲۵۷۰۰۰+ شغل ایجاد کرده است که بالاتر از پیش بینی ها ۲۳۴۰۰۰ بود. آمار ماه دسامبر نیز مورد تجدید افزایشی قرار گرفت و از رقم قبلی ۲۵۲۰۰۰+ به ۳۲۹۰۰۰+ افزایش یافت. رقم ماه نوامبر آمار اشتغال آمریکا نیز مورد تجدید افزایشی قرار گرفت.

این یازدهمین ماه متوالی است که بازار کار آمریکا شاهد رشد آمار شغلی به بالای رقم ۲۰۰۰۰۰+ است که این مدت رشد از سال ۱۹۹۴ به این سو بی سابقه بوده است.

شاخص میانگین درآمدهای ساعتی نیز در ماه ژانویه به میزان ۰٫۵%+ رشد یافت که این بیشترین رشد از نوامبر ۲۰۰۸ به این سو می باشد و در مقیاس سالانه نیز سطح میانگین درآمدهای ساعتی ۲٫۲% افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه اوت به این سو می باشد. در مجموع آمارهای امروز برای شاخص دلار آمریکا مثبت و برای اونس طلا و نقره منفی تلقی می شوند.

واکنش بازار به آمارهای اشتغال بسیار سریع و شدید بود و دلار در برابر ارزهای اصلی و EM صعود کرد و ین ژاپن نیز به شدت سقوط کرد (UsdJpy از ۱۱۷٫۱۷ تا نرخهای بالای سطح ۱۱۹ پیش رفت و GbpJpy تا نرخهای بالای ۱۸۱ صعود کرد).

بهبود وضعیت اشتغال و افزایش غیر منتظره آمار میانگین درآمدهای ساعتی، انتظارات بازار را برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو بار دیگر تقویت کرد.

پس از اعلام گزارش اشتغال آمریکا تاکنون فرصت مناسب برای ورود به پوزیشن فروش اونس طلا در پایین نرخ ۱۲۵۳ فراهم شده و قیمت در الگوی کاهشی به سمت پایین در حرکت است. از سوی دیگر، فروشندگان اونس طلا نیز در سطوح پایین ۱۲۵۰ اقدام به فروش کرده اند و هدف نزولی قیمت را به ترتیب سطوح ۱۲۳۷ و ۱۲۲۰ قرار داده اند.

با توجه به آمارهای اقتصادی مثبت آمریکا که از انتظارات بازار نیز بهتر اعلام شدند، این احتمال بسیار وجود دارد که بانک فدرال رزرو آمریکا در اواسط سال جاری اقدام به افزایش نرخ بهره کند که در این صورت، دلار در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل یورو و ین ژاپن تقویت خواهد، خصوصاً آنکه این گمانه همچنان در حال تقویت است که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو و خطر تورم منفی، سیاست های انبساطی خود را حفظ کند و  از سوی دیگر بانک فدرال رزرو آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره کند.

در خصوص وضعیت اونس طلا باید به این نکته اشاره نمود که چون تا قبل از انتشار این خبر انتظار می رفت نرخ بهره بانکی آمریکا دیرتر از ماه ژوئن یعنی در ماه سپتامبر افزایش یابد، اما با اعلام این خبر انتظارات از افزایش زودهنگام نرخ بهره بار دیگر مورد توجه معامله گران قرار گرفتند و اونس طلا و نقره بیشتر مورد اقبال فروشندگان قرار گرفتند و به سرعت تضعیف شدند، در نتیجه سرمایه گذاران برای انجام معاملات خود عمدتاً به فروش اونس طلا ، نقره و خرید دلار آمریکا اقدام کرده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا