تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز صبح قیمت جهانی اونس طلا بخشی از حرکت کاهشی پیشین خود را جبران کرد و در حال حاضر، در بازار آسیا عمده توجه بازار به اخبار مربوط به اعلام کاهش آمارهای اقتصادی و تراز تجاری چین است که نگرانی هایی را در مورد کاهش رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان بوجود آورده است.

امروز عمدتا به خاطر کاهش سهام آسیا و افزایش حق پریمیوم طلا در بازار چین (۴+ تا ۵ + دلار) قیمت اونس طلا مقداری به نرخهای بالا اصلاح کرده است اما همچنان در نزدیکی پایین ترین سطح ۳ هفته گذشته در نوسان است.

روز جمعه اعلام آمار قوی اشتغال آمریکا موجب شد تا معامله گران با هراس از افزایش نرخ بهره بانکی از سوی بانک فدرال رزرو در اواسط سال جاری، به سرعت از پوزیشن های خرید اونس طلا خارج شوند.

در واکنش به خبر آمار اشتغال آمریکا همانطور که دیدیم قیمت با شکست سطح ۱۲۵۳ تا ۱۲۲۸ پایین آمد و هم اکنون همانگونه که در نمودار زیر مشخص است قیمت فعلا بین محدوده خنثی ۱۲۲۸ و ۱۲۴۰ در نوسان است تا امروز با شکست این منطقه جهت قیمت لااقل در کوتاه مدت مشخص شود.

اگر قیمت موفق به شکست مقاومت ۱۲۴۰ شود و ۱ الی ۲ ساعت بالای این سطح بسته شود، می تواند تا حدود سطح مقاومت بعدی یعنی ۱۲۴۶٫۶۵ اصلاح کند.

با این حال هرگونه حرکت اصلاحی و افزایشی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی می شود و محتمل ترین سناریوی ممکن است آن است که اگر سطح مقاومت ۱۲۴۰ شکسته شود قیمت کمی به سوی سطح ۱۲۴۶٫۶۵ اصلاح کند و دوباره از حوالی این سطح با کاهش قیمت مواجه شود.

در حرکت نزولی نیز، نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۱۲۲۸ منجر به شروع فشارهای نزولی تا سطوح ۱۲۲۰ و ۱۲۱۰ خواهد شد و از این رو می توان در محدوده نرخهای بالای ۱۲۴۰ اقدام به ورود به پوزیشن خرید با حد سود ناچیز یعنی نزدیکی ۱۲۴۶٫۶۵ و در محدوده نرخهای پایین ۱۲۲۸ اقدام به فروش باز با حد سود ۱۲۲۵ و ۱۲۲۰ الی ۱۲۱۰ نمود.

در حال حاضر، قیمت در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد تا شاهد شکسته شدن سطح مشخص باشیم. در این مسیر، سطح ۱۲۴۰ مقاومت اولیه و در حرکت نزولی، سطح حمایت ۱۲۲۸ قرار دارند و شکسته شدن یکی از این سطوح می تواند مسیر حرکت را مشخص کند.

از این رو قیمت در روندی خنثی محبوس مانده است و به باور ما همچنان حرکت قیمت به نفع فروشندگان است و باید به انتظار شروع  یک حرکت اصلاحی کوتاه باشیم و در صورت شکست کامل مقاومت ۱۲۴۰ فرصتهای جدیدی برای ورود به پوزیشن فروش در حوالی سطح مقاومت ۱۲۴۶ ایجاد خواهد شد.

زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، قطعاً بر حرکت اونس طلا تاثیر گذار خواهد بود و از آنجاییکه اعمال سیاستهای انقباضی رفته رفته بیشتر می شود بانک مرکزی آمریکا با توجه به رشد بازار کار و افزایش میانگین درآمدهای ساعتی در اواسط سال جاری ناگزیر به افزایش نرخ بهره روی خواهد آورد که این موضوع می تواند با شکسته شدن سطوح حمایت ۱۲۲۸ و ۱۲۲۵ (اطراف خط میانگین متحرک ۵۰ روزه) به سرعت گرفتن روند نزولی اونس طلا کمک بیشتری کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا