تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

ادامه استراتژی فروش اونس طلا به نظر صحیح بوده و چنانکه دیدیم، روز گذشته با سقوط قیمت به پایین سطح حمایت ۱۲۲۸ حرکت نزولی تا سطح ۱۲۱۷ آغاز شد.

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که پس از یک حرکت اصلاحی جزئی به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۳۱ دوباره قیمت سطح حمایت ۱۲۱۷ یعنی پایین ترین سطح دیشب را لمس کند که این موضوع را بررسی الگوی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده است.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که قیمت در موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی قرار گرفته که این چرخه از همان سطح ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) آغاز گردیده است.

با نگاهی دقیق تر به نمودار زیر متوجه می شویم این موج نزولی c موقتا در برخورد به سطح حمایت ۱۲۱۷ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) اندکی متوقف شده و مکث کرده است با این حال به باور ما قیمت جهانی اونس طلا براحتی می تواند در این موج تا سطح ۱۱۹۷ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد و این هدف به نظر قابل دسترسی است.

از این رو برای امروز حرکت اصلاحی که در واکنش به سطح حمایت ۱۲۱۷ صورت گرفته است بسیار کوتاه و جزئی خواهد بود که می توان محدوده نزدیکی ۱۲۳۱ را سقف قیمت در نظر گرفت. مقاومت مهم امروز در سطح ۱۲۳۹٫۶۰ قرار دارد.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز امروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۰٫۹%- به ۰٫۴%- تغییر یابد. بازار در این عدد به دنبال جواب این سوال می گردد که آیا رشد بازار کار موجب تقویت خرجکرد آمریکاییها شده است یا خیر؟

اگر جواب مثبت باشد هیچ تردیدی نباید داشت که افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن خواهد بود که این مسئله شکست سطح حمایت ۱۲۱۷ را در قیمت جهانی اونس طلا محتمل تر می کند. همزمان با شاخص خرده فروشی ، شاخص مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی ۲۸۲۰۰۰، رقم قبلی ۲۷۸۰۰۰) اعلام می شود که هرچند در اولویت دوم قرار دارد اما همچنان مهم محسوب می شود.

در کل در حال حاضر مسئله تنها زمان تاریخ افزایش نرخ بهره ایالات متحده می باشد و نه انجام یا عدم انجام آن . به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست که ماه ژوئن؟ یا ماههای آینده ؟ و سوالاتی از این قبیل و هر چه انتظارات بازار از زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا جلوتر آید، به تبع ریزش اونس طلا نیز بیشتر خواهد شد.

افزایش میزان سود اوراق قرضه، رشد شاخص های اقتصادی و تقویت شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به بالاترین سطح ۳ هفته اخیر، موجب شده تا اندک اندک نه تنها احتمال افزایش نرخ سود بانکی در آمریکا در ماه ژوئن بیشتر و بیشتر شود، بلکه اکنون برخی از تحلیلگران به صراحت احتمال افزایش نرخ سود بانکی این کشور را پس از یک دهه بیان می کنند و به همین خاطر اونس طلا تجربه های جدیدی را برای احیای روند کاهشی خود بدست آورده است.

از این رو می بینیم که اوضاع اونس طلا بدلیل تقویت افزایش شاخص دلار آمریکا و رشد بازدهی اوراق قرضه همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است امروز بازگشتهای تکنیکی را از نزدیکی سطح حمایت ۱۲۱۷ به نزدیکی ۱۲۳۱ شاهد باشیم اما در کل روند اونس طلا همچنان نزولی است.

بنابراین برای امروز با توجه به اینکه مقاومت ۱۲۳۱ سطح بسیار مستحکمی خواهد بود، انتظار می رود که فروشندگان از نزدیکی این نقطه با هدفهای ۱۲۱۷ ، ۱۲۱۰ ، ۱۱۹۸ و ۱۱۹۷ وارد بازار شوند که این اهداف در نمودار زیر در موج نزولی c به وضوح مشخص شده اند. با نگاهی به نمودار بازار، می توان حرکت نزولی اونس طلا و هدفهای بعدی را مشاهده کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا