تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در قیمت جهانی اونس طلا در غیاب معامله گران چینی و ادامه ی گمانه زنی ها از احتمال دستیابی به یک توافق نهایی بین یونان و اروپا، بار دیگر شاهد کاهش قیمت اونس طلا به سوی سطح ۱۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی از نقطه شروع ۱۲۸۵ بودیم که نشان دهنده تلاش مجدد فروشندگان برای تثبیت قیمت پایین سطح ۱۲۱۰ و حرکت به سوی سطح فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی یعنی سطح ۱۱۹۷ و پس از آن خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی یعنی سطح ۱۱۸۹ می باشد.

امیدواری بازار نسبت به این که مذاکرات بین یونان و اروپا تا پایان هفته جاری به نتیجه مشخص و مثبتی دست خواهد یافت و از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی بر اینکه برغم شکست در مذاکرات اولیه یونان با مقامات اروپایی، بانکهای یونان هنوز می توانند وام اضطراری از بانک مرکزی اروپا (ECB) دریافت کنند و همچنین در غیاب معامله گران چین، امروز احتمال سقوط قیمت تا نرخهای ۱۱۹۷ و پس از آن ۱۱۸۹ وجود خواهد داشت.

حتی بعد از تعطیلات یک هفته ای چینی ها به عنوان دومین خریدار بزرگ طلا در جهان پیش بینی می شود تقاضای فیزیکی تغییری نکند و خریداران چینی تمایلی برای خرید نداشته باشند.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم، برای امروز سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۱۷ نقش مقاومت و سقف بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند کاهشی باشیم،

در این صورت اولین هدف نرخ ۱۱۹۷ و هدف بعدی نرخ ۱۱۸۹ خواهد بود و در صورتیکه فروشندگان به ادامه تضعیف بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در زیر سطح حمایت ۱۱۸۹ تثبیت شود (یک کندل روزانه در زیر آن بسته شود) چرخ حرکت به فروش اونس طلا تا نرخ ۱۱۷۶ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) حرکت خواهد کرد که در نمودار زیر دیده می شود.

به اعتقاد ما نبود معامله گران چینی در بازار به مدت یک هفته به خاطر تعطیلات سال نو یکی از عواملی است که به کاهش قیمت اونس طلا خواهد انجامید و از سوی دیگر، با نگاهی به نمودار پایین می توان مشاهده کرد که اونس طلا پس از درهم شکسته شدن سطح حمایتی که در نرخ ۱۲۱۷ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) تشکیل شده بود، اکنون سراسیمه تر از گذشته به سوی پایین ترین نرخهای ۶ هفته گذشته خود باز می گردد.

نشانه های تکنیکی از ادامه روند نزولی و شانس بیشتر اونس طلا در موج نزولی c برای ادامه این حرکت تا نرخ ۱۱۹۷ و در ادامه ۱۱۸۹ خبر می دهند و از نظر بررسی امواج الیوت این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه یعنی سطح ۱۳۰۶٫۲۰ آغاز شده است.

لازم به ذکر است که امروز در بازار آمریکا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران، توجه اصلی بازار به صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) معطوف است و اگر در این صورتجلسه گفته شود بانک مرکزی در آینده تمایل به افزایش نرخ بهره دارد یا انتظارات بازار را از افزایش نرخ بهره بیشتر کند، معامله گران را به فروش مجدد اونس طلا ترغیب خواهد کرد.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است و در نتیجه احتمال شروع روند نزولی جدید برای اونس طلا به ترتیب تا سطوح ۱۱۹۷ و ۱۱۸۹ و ۱۱۷۶ چندان بعید نیست.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا