تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

نمودار یک ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا به روشنی نشان می دهد که بار دیگر با پایان حرکت اصلاحی و نزولی در اطراف سطح حمایت ۵۰٫۸۱ و ۵۰٫۵۷ دلار/بشکه، احتمال شروع افزایش جدید قیمت به سوی سطح مقاومت ۵۳٫۳۸ و ۵۴٫۶۴ وجود دارد.

اما اگر قیمت به زیر سطح حمایت ۵۰٫۵۷ برسد دیگر در چنین شرایطی به سر نخواهیم برد و ممکن است قیمت تا سطح ۴۸٫۰۵ کاهش یابد که این سطح نزدیک به خط روند رسم شده در الگو تشکیل شده قرار گرفته است.

تلاش نفت خام سبک آمریکا برای عبور از سطح مقاومت ۵۳٫۳۸ و ۵۳٫۶۸ تاییدی از ادامه روند صعودی آن است و در صورت شکسته شدن این سطوح، احتمال ادامه حرکت صعودی به سطوح ۵۴٫۶۴ و ۵۶٫۱۹ بیش از پیش قوت خواهد گرفت که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C تشکیل شده اند.

در واقع یکی از دلایل کاهش و برگشت مجدد روز گذشته قیمت نفت انتظارات بازار از افزایش و احتمال رکورد شکنی آمار در موجودی ذخایر نفتی آمریکا بوده است و از سوی دیگر احتمال افزایش سطح تولیدات نفت عربستان بار دیگر بر مازاد عرضه نفت در بازار دامن زد که این موضوع فعلا مانع از تثبیت قیمت نفت آمریکا در بالای سطح مقاومت ۵۳٫۳۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) شده است.

هم اکنون این انتظار در بازار بوجود آمده است که افزایش ۳۴ درصدی قیمت نفت خام سبک آمریکا از اواسط ماه ژانویه به این سو عمدتا به خاطر کاهش در هزینه های سرمایه ای و کاهش تعداد دکل های حفاری نفت آمریکا بوده که در کوتاه مدت منجر به کاهش سطح تولیدات نفت می شود.

براساس گزارش گروه صنعت موسسه نفت آمریکا، موجودی ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته به ۱۴٫۳ میلیون بشکه افزایش یافته که این عدد بسیار بالاتر از حد پیش بینی تحلیل گران (۳٫۲ میلیون بشکه) بوده است و اگر این خبر در آمار امروز موجودی ذخایر نفتی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تایید شود، می تواند بیشترین رشد هفتگی موجودی ذخایر نفتی آمریکا از سال ۱۹۸۲ به این سو را به ثبت برساند.

امروز اکثر بازارهای آسیایی در چین و سنگاپور به خاطر تعطیل سال نو چین تعطیل هستند و از نظر تحلیل تکنیکال، همانطور که در نمودار زیر مشخص است حمایت اولیه قیمت نفت خام سبک آمریکا بر روی سطح ۵۰٫۵۷ تشکیل شده است.

اگر به هر دلیلی حمایت ۵۰٫۵۷ شکسته شود، سیگنال روشنی از شروع حرکت کاهشی با هدف رسیدن قیمت به سطح ۴۸٫۰۵ ظاهر خواهد شد، در حرکت صعودی نیز سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۵۲٫۱۲ و ۵۳٫۳۸ تشکیل شده و قرار گرفتن قیمت در بالای نرخ ۵۳٫۶۸ دلار/بشکه تاییدی بر حرکت صعودی خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار زیر مشخص است هنوز نتوانسته که خود را با قدرت در بالای سطح مقاومت ۶۲٫۴۴ دلار/بشکه تثبیت کند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده است و حمایت قیمت نیز بر روی ۶۰٫۸۲ تشکیل شده بود که دیروز شکسته شد.

در حال حاضر راه برای رسیدن به نرخ ۵۹٫۱۹ هموار شده است و در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۵۹٫۱۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) حرکت نزولی نفت برنت تا حد زیادی تایید خواهد شد که در نتیجه برای پرکردن گپ (Gap) ساخته شده، زمینه برای کاهش تا نرخ ۵۷ فراهم می شود.

بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک حمایت تا سطح بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت پس از خط ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی در قیمت ۵۷٫۰۰ می باشد. در چارت زیر سطح ۳۸٫۲ درصدی تصحیح فیبوناچی موج افزایشی قبلی مهمترین حمایت بر سر راه کاهش قیمت محسوب می شود در نتیجه با شکسته شدن این سطح می توانیم به کاهش قیمت به سطح ۵۹٫۱۹ امیدوار باشیم.

در حرکت صعودی نیز اگر قیمت قادر به تثبیت در بالای نرخ ۶۲٫۴۴ شود، حرکت صعودی با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت زیرا سطح مقاومت بعدی بر روی ۶۴٫۴۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) دیده می شود.

امروز مهمترین رویداد خبری نفت که مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران است و پیش بینی می شود از رقم قبلی ۴٫۹+ میلیون بشکه به ۱٫۸- میلیون بشکه کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت