تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا مابین نرخهای بالا و پایین ۱۱۹۷ و ۱۲۲۵ در حال تثبیت است. امتداد این حرکت نزولی در زیر نرخ ۱۱۹۷ می تواند به سقوط بیشتر تا نرخ ۱۱۸۹ و در ادامه ۱۱۷۶ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) منتهی شود که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c تایید کرده است.

در حرکت صعودی نیز تایید صعود قیمت در بالای نرخ ۱۲۲۵ می تواند به صعود تا سطح ۱۲۳۰ و ۱۲۳۸ (سطوح ۱۰۰ و ۸۶٫۴ درصدی اصلاحی از سقوط ۱۲۸۵) کمک کند که این سناریو فعلا مورد توجه نیست زیرا اگر امروز توافقی در مذاکرات بین یونان و وزیران دارایی اروپا صورت گیرد این مسئله منجر به کاهش قیمت اونس طلا می شود.

سطح حمایت کلیدی امروز بر روی نرخ ۱۲۰۵ و ۱۲۰۲ قرار دارد و بازگشت قیمت به زیر این سطوح می تواند نشانه تایید شروع حرکت نزولی برای شکست سطح ۱۱۹۷ (پایین ترین سطح ۱۸ فوریه) باشد. امروز در بروکسل، مذاکرات وزیران دارایی اتحادیه اروپا با یونان ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد.

این احتمال وجود دارد برغم اینکه روز گذشته آلمان پیشنهاد یونان برای موافقت نامه وام اروپا را رد کرد، سرانجام یونان اقدام به پذیرش تمدید کمک مالی برای مدت شش ماهه نماید که در این صورت، می باید به انتظار نوسانات اونس طلا بود.

در حال حاضر امید به توافق بین فعالان بازار همچنان قیمت اونس طلا را پایین سطح مقاومت ۱۲۲۵ نگه داشته است و برخی از معامله گران نیز محتاط عمل می کنند زیرا هر گونه شکست در مذاکرات یونان منجر به نکول دولت یونان در بازپرداخت بدهی های خود می شود و این امر به خروج یونان از اروپا منجر خواهد شد.

در هر صورت برای امروز قیمت اونس طلا همچنان در پایین سطح مقاومت ۱۲۲۵ قرار گرفته است و بدین دلیل حرکت قیمت دوباره نزولی شده است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر ۱۱۹۷ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) روندی کاملاً نزولی را به همراه خواهد داشت.

از نظر تکنیکال، تحولات اونس طلا را می توان حرکت در روندی خنثی بین ۱۱۹۷ و ۱۲۲۳ دانست و پیش بینی می شود که امروز نیز این حرکت تا نتیجه مذاکرت یونان و اروپا (بعد از ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران) ادامه یابد. بدین جهت، برای استمرار حرکت کاهشی، قیمت می بایست در پایین سطح ۱۱۹۷ تثبیت شود.

در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید تنها از نرخهای بالاتر ۱۲۲۵ وارد عمل خواهند شد. با این حال از آنجایی که انتظار می رود مذاکرات مربوط به بدهی یونان امروز به نتیجه مناسبی برسد و این بن بست در مذاکرات برطرف شود ، این موضوع بتواند زمینه کاهش بیشتر تا سطح روانی ۱۱۹۷ و احتمالاً نرخهای پایین تر را فراهم نماید.

با این حال برای امروز بهتر است در اونس طلا برای فروش از پایین سطح حمایت ۱۱۹۷ اقدام به فروش و از بالای سطح ۱۲۲۳ اقدام به خرید کرد و نتیجه مذاکرات امروز یونان بعد از ساعت ۱۹:۰۰ فرصتهای جدیدی برای ورود معامله گران ایجاد خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا